22. Dlatego możemy powiedzieć, że
przeżywanie życia i jego piękna wiąże naszą uczuciowość już bezpośrednio z
podmiotowością życia, która zawiaduje naszą cielesnością. Ludzkie ciało jest
bowiem zorganizowane w organiczną jedność i funkcjonalność przez realną zasadę
egzystencjalną życia (szczególnej mocy ożywczej). Tak więc własności ożywcze,
które powodują powstanie organizmu żywego, odpowiadają w dalszym ciągu za
prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.
23.Szczególną rolę spełnia tutaj
własność rozrodcza, która nadaje ciału funkcję wzrostu i rozmnażania. Starożytni
filozofowie mówili tutaj ogólnie o własności ruchu, ale w przypadku świata
przyrodniczego ta własność wydaje się mieć charakter wzrostu i rozrostu
(rozmnażania się). Tego typu ruch czy poruszenie zawsze wiązano z życiem i
rozpowszechnianiem się organizmów żywych. Życie w przyrodzie nieustannie się
rozrasta. Za to musi odpowiadać jakaś głębsza własność i zasada. Wydaje się, że
doświadczenie w tym zakresie przynosi nam właśnie prawidłowo funkcjonująca
uczuciowość. Uczuciowość nie jest bowiem powołana wyłącznie do przeżywania
przyjemności.
24. Dlatego nasza duchowość i
nasza cielesność powinny czerpać zasady i pobudki do działania wprost z
podmiotowości egzystencjalnych osoby i życia. Tylko w ten sposób nasze
działania byłyby godne pełnego człowieczeństwa. Człowieczeństwa osobowego oraz
nastawionego na życie (na rozwój życia).
25. Przecież człowiek został
powołany do życia osobowego oraz do rozwoju takiego życia poprzez udział we
wcielaniu coraz to nowych osób. Temu ma służyć powołanie osobowe człowieka, czyli
powołanie kobiety i mężczyzny. Ludzka duchowość rozwija się właśnie poprzez
udział w osobowym powołaniu człowieka.
26. Człowiek jest przede
wszystkim osobą i jego życia ma charakter osobowy. Nie jest wiec tworem
ewolucji przyrodniczej. Ta ewolucja zapoczątkowana przez egzystencjalną zasadę
ożywczą (zasadę życia) mogła co najwyżej prowadzić do rozwoju i przygotowania
form cielesnych, które byłyby zdolne przyjąć i ucieleśnić podmiot osobowy, czyli osobę człowieka.
27. To wszystko jest związane
bezpośrednio w wszechmocnym działaniem Boga. To Bóg stwarza osobę człowieka.
Stwarza osobę i życie, co pozwala powstać pełnemu bytowi człowieka jako osobie
uduchowionej i ucieleśnionej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz