15. Jeżeli mówimy natomiast o
naturze, to nie można przypisywać jej własności transcendentalnych. Natura
człowieka może się stawać w jakiejś mierze prawdziwa, dobra i piękna, ale nigdy
nie będzie prawdą, dobrem i pięknem w sensie metafizycznym. Aby natura mogła
się stawać prawdziwą, dobrą i piękną, musi się podporządkować aktywności osoby,
czyli duchowość musi przyjąć akty osobowe (kontemplacji, sumienia i
upodobania).
16. Należy zatem przyjąć, że aby
natura mogła funkcjonować w pełnym zakresie, czyli jako dusza i ciało, musi
podlegać wpływom podmiotowości osobowej i podmiotowości życia. Natura podlega
bowiem wpływom podmiotów egzystencjalnych w zakresie powstawania oraz dalej podlega
aktywności tych podmiotów (osoby i życia) w zakresie funkcjonowania na co
dzień. Natura, która stanowi możność istotową, nie posiada własnej zasady
egzystencjalnej. Taką zasadą jest akt istnienia dla całego bytu.
17. Upraszczając można
powiedzieć, że natura (istota człowieka) jest jakby podczepiona pod akt
istnienia. Dlatego cała aktywność bytu człowieka płynie od istnienia. Wiadomo,
że człowiek jest bytem aktywnym, działającym podmiotem. Jednak tym aktywnym
podmiotem jest osoba i życie (jako podmiotowości istnienia). Natura stanowi co
najwyżej podmiot wykonawczy. Natura istnieje jedynie dzięki aktowi istnienia.
Natura nie istnieje więc sama w sobie, gdyż stanowi tylko możność istotową.
18. Jak więc działa natura? Otóż
natura działa na mocy aktywności podmiotów osoby i życia, stanowiących
zawartość egzystencjalną istnienia jako aktu bytowego.
19. Akty osobowe pochodzące od
własności prawdy, dobra i piękna pobudzają i uruchomiają działania władz
duchowych. Osobowa własność prawdy najpierw powoduje powstanie władzy umysłu,
która dysponuje zdolnością poznawczą. A następnie akty kontemplacji płynące z
własności prawdy pobudzają działania umysłowe. Dotyczą one poznania, ale
również uznania tego, co realne. Akty kontemplacji wywołują bowiem we władzy
umysłu słowo prawdy, które stanowi zasadę poznawczą realności, a także stanowi
potwierdzenie i uznanie realności. Słowo prawdy informuje nas o prawdziwej
realności, z którą mamy kontakt poznawczy.
20. Osobowa własność dobra
najpierw sprawia powstanie władzy woli, która służy nam do podejmowania działań
(decyzji o działaniu). A w dalszym ciągu akty sumienia płynące z tej własności
dobra pobudzają chcenie woli. Dotyczą one chcenia, ale również czynienia dobra.
Akty sumienia pobudzają w woli czyny dobra, które stanowią zasadnicze działania
woli, które pozwalają nam działać na rzecz dobra. Czyny dobra, które podejmuje
wola odnoszą się przede wszystkim do osobowego dobra drugiego człowieka. Są
więc pragnieniem i czynieniem dobra dla drugiego człowieka.
21. Podobna sytuacja zachodzi
także w przypadku naszej uczuciowości, którą trzeba uznać za władzę duchową.
Osobowa własność piękna najpierw sprawia i kształtuje władzę uczuciowości,
która służy nam do kontaktu z podmiotowością życia. Tak więc akty upodobania
pochodzące od własności piękna wywołują w uczuciowości fascynację pięknem i
radość z obcowania z pięknem życia. Akty upodobania wywołują w uczuciowości przeżycie
piękna, które stanowi odpowiednią reakcje na ludzkie życie. W ten sposób
przeżywamy piękno ludzkiego życia i doświadczamy radosnej nadziei na trwałość
naszego życia w przyszłych pokoleniach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz