19. Natomiast empiryzm, a za nim
współczesna nauka, odrzucił koncepcję osoby ludzkiej i skupił się na
zjawiskowej stronie ludzkiej natury. Chodziło o to, w jaki sposób przejawia się
i jest obserwowalne zachowanie człowieka. A to, co jest i dzieje się w środku,
wiedzy naukowej nie obchodzi.
20. Dlatego dzisiaj mamy dwie
zupełnie rozbieżne wizje człowieka. Jedną jest wizja człowieka jako osoby,
głoszona tradycyjnie przez teologię katolicką. A drugą stanowi wizja człowieka
jako organizmu żywego (czyli w zasadzie zwierzęcia), proponowana przez modne
ideologie. Cała kulturalna działalność człowieka jest wtedy traktowana jako
nadbudowa na materialnym podłożu.
21. Jeżeli istotę człowieczeństwa
sprowadzamy do biologicznego organizmu, to mamy od razu problem z wyjaśnieniem
twórczości kulturowej człowieka. Skąd tak naprawdę wzięła się kultura, której
istnienia nie sposób podważyć?
22. Jeżeli z kolei uznamy
działalność kulturową z istotny wyróżnik człowieka, to tym samym odłączmy go od
świata przyrodniczego. Musimy wówczas przyjąć, że człowiek jest jakąś
świadomością, czyli duchowością ograniczoną do myślenia i wolnego wyboru, co
skutkuje zupełnym oderwaniem człowieka od jakiejkolwiek postaci realności.
Człowiek musiałby być pojmowany jako niezależna samoświadomość, która
funkcjonuje w jakimś intencjonalnym lub wirtualnym świecie. Człowiek stałby się
wówczas jakimś tworem literackim. Sam musiałby stworzyć swój własny los. Ale
nie byłoby mowy o żadnej komunikacji między ludźmi. Każda świadomość byłaby
panem i twórcą samej siebie. Zapytacie z pewnością, czy już tak się nie dzieje?
Aż strach odpowiedzieć na to pytanie!
23. Powróćmy jednak do wizji
personalistycznej człowieka.
24. Człowiek jest przede wszystkim
osobą i życiem. Osoba odpowiada za powstanie duchowości człowieka, natomiast
życie (podmiotowość ożywcza) odpowiada za powstanie ludzkiej cielesności, czyli
organizmu człowieka. Można przyjąć, że używane ogólnie pokreślenie ludzka
egzystencja obejmuje właśnie podmiotowość osoby i podmiotowość życia zawarte w
istnieniu urealniającym bytowość człowieka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz