25. Podmiot osobowy
charakteryzują trzy własności transcendentalne, czyli prawda, dobro i piękno.
To właśnie owe własności dysponują mocą sprawczą, co powoduje, że dzięki temu
powstają w bycie ludzkim władze duchowe. Prawda odpowiada za powstanie umysłu,
dobro sprawia powstanie woli, a piękno powoduje powstanie uczuciowości. Te trzy
władze duchowe tworzą istotną całość, którą nazywamy duchowością albo po prostu
duszą człowieka.
26. Możemy tylko pokrótce dodać,
że podmiotowość życia również dysponuje trzema własnościami, którymi wydają się
być jedność, różność i ruch (ujmując ten problem za rozważaniami Greków).
27. Otóż podmiot osobowy zawarty
jest w istnieniu (akcie istnienia), dlatego powiemy, że przynależy do sfery
aktywności, jaka cechuje moc sprawczą. Natomiast władze duchowe przynależą już
do sfery możnościowej, czyli do możności istotowej. Podobnie jak cielesność
człowieka. Władze duchowe stanowią więc zdolności do właściwego działania.
Jednak jako zdolności, czyli możności (potentiae
animae), muszą być do działania jakoś pobudzone albo usprawnione.
28. Na przykład Arystoteles
twierdził, że władze duszy są poruszane przez kontakt z odpowiednim dla nich
przedmiotem. Umysł jest poruszany przez poznane przedmioty, a właściwie przez
realne rzeczy. Takie ujęcie powodowało konieczność podziału umysłu na bierny i
czynny. Pierwszy miałby odbierać oddziaływanie różnych rzeczy (poznanie
bierne), zaś drugi jako czynny tworzyć wiedzę teoretyczną (poznanie czynne,
czyli aktywne). Takie rozwiązanie stwarza różne problemy. Dlatego w czasach
nowożytnych zrezygnowano z tego podziału uznając, że wszelkie kwestie poznawcze
załatwia myślenie jako jedyna aktywność umysłowa (właściwie świadomościowa).
29. Wydaje się, że trzeba
poszukać jeszcze innego rozwiązania.
30. Otóż władze duchowe jako
możności wymagają po prostu wsparcia, czyli aktywnej pobudki do działania.
Takie wsparcie płynie do władz duszy ze strony podmiotu osobowego i jego
aktywności. Własności osobowe przypisane do podmiotowości istnienia podejmują
odpowiednie akty, które pobudzają i usprawniają władze duchowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz