3. Dokumenty na temat rodziny
W rozdziale trzecim przedstawimy te wypowiedzi,
które na temat mężczyzny i kobiety znajdziemy w Liście do Rodzin Gratissimam
sane oraz w adhortacji Familiaris consortio. Wydaje się, że możemy
tam znaleźć ciekawe uzupełnienie przedstawionych już poprzednio wypowiedzi.
3. 1. Adhortacja apostolska Familiaris
consortio
Także
w adhortacji Familiaris consortio Papież rozpoczyna swoje
antropologiczne rozważania od stwierdzenia, że Bóg
stworzył człowieka na swój obraz i podobieństwo. Ale głównym tematem tego dokumentu staje się zagadnienie
miłości. Dlatego Autor od razu dodaje, że Bóg powołał człowieka do istnienia z
miłości, powołując go jednocześnie do miłości. Miłość jest zatem
podstawowym i wrodzonym powołaniem każdej istoty ludzkiej. (n. 11) Bóg
stworzył człowieka z miłości, gdyż sam jest Miłością. Papież pisze: Stwarzając
człowieka na swój obraz i nieustannie podtrzymując go w istnieniu, Bóg wpisuje
w człowieczeństwo mężczyzny i kobiety powołanie, a więc zdolność i
odpowiedzialność za miłość i wspólnotę. (n. 11) Rozwijając ten temat
miłości dodaje: Człowiek jako duch ucieleśniony, czyli dusza, która się
wyraża poprzez ciało, i ciało formowane przez nieśmiertelnego ducha, powołany
jest do miłości w tej właśnie swojej zjednoczonej całości. Miłość obejmuje
również ciało ludzkie, a ciało uczestniczy w miłości duchowej. (tamże)
Papież mówi o dwóch sposobach
urzeczywistnienia powołania osoby ludzkiej do miłości, jakimi są małżeństwo i
dziewictwo. Zarówno jedno, jak i drugie, w formie im właściwej, są
konkretnym wypełnieniem najgłębszej prawdy o człowieku, o jego istnieniu „na
obraz Boży”. (n. 11) Dla Niego małżeństwo jest podstawą szerszej
wspólnoty rodzinnej, ponieważ sama instytucja małżeństwa i miłość małżeńska są
skierowane ku rodzeniu i wychowaniu potomstwa, w którym znajdują swoje
uwieńczenie. (tamże)
Według Papieża miłość małżeńska wymaga całkowitego
oddania, wprost daru z siebie i daru z własnego ciała. Jedynym „miejscem”
umożliwiającym takie oddanie w całej swej prawdzie jest małżeństwo, czyli
przymierze miłości małżeńskiej lub świadomy i wolny wybór, poprzez który
mężczyzna i kobieta przyjmują wewnętrzną wspólnotę życia i miłości. (n. 11)
I dalej pisze: W swej najgłębszej rzeczywistości miłość jest istotowo darem,
a miłość małżeńska, prowadząc małżonków do wzajemnego „poznania”, które czyni z
nich „jedno ciało”, nie wyczerpuje się wśród nich dwojga, gdyż uzdalnia ich do
największego oddania, dzięki któremu stają się współpracownikami Boga, udzielając
daru życia nowej osobie ludzkiej. W ten sposób małżonkowie, oddając się sobie,
wydają z siebie nową rzeczywistość-dziecko, żywe odbicie ich miłości, trwały
znak jedności małżeńskiej oraz żywą i nierozłączną syntezę ojcostwa i
macierzyństwa. (n. 14)
Tylko pełne oddanie małżonków prowadzi do spełnienia osobowej komunii. Papież powiada: Jako pierwsza, powstaje i rozwija się komunia pomiędzy małżonkami; na mocy przymierza miłości małżeńskiej, mężczyzna i kobieta „już nie są dwoje, lecz jedno ciało” i powołani są do ciągłego wzrostu w tej komunii poprzez codzienną wierność małżeńskiej obietnicy obopólnego całkowitego daru. (n. 19) Wskazuje także na naturalną i ludzką potrzebę łączności: Owa komunia małżeńska ma swoje korzenie w naturalnym uzupełnianiu się mężczyzny i kobiety, i jest wzmacniana przez osobistą wolę małżonków dzielenia całego programu życia, tego, co mają i tego, czym są. Stąd taka komunia jest owocem i znakiem potrzeby głęboko ludzkiej. (n. 19)
I wreszcie na
nierozerwalność tej łączności: Komunia małżeńska charakteryzuje się nie
tylko swoją jednością, ale również swoją nierozerwalnością: „To głębokie
zjednoczenie będące wzajemnym oddaniem się sobie dwóch osób, jak również dobro
dzieci, wymaga pełnej wierności małżonków i prze ku nieprzerwalnej jedności ich
współżycia”. (n. 20)
Zdaniem Papieża komunia małżeńska jako komunia miłości jest
wyrazem naturalnej łączności mężczyzny i
kobiety. Małżonkowie są powołani do miłości i własną wolą potwierdzają to
powołanie. Spełnienie powołania małżeńskiego będące wzajemnym oddaniem się
sobie dwóch osób jest zatem efektem osobowego charakteru mężczyzny i
kobiety. Papież pisze: Stwarzając człowieka „mężczyzną i niewiastą”, Bóg
obdarza godnością osobową w równej mierze mężczyznę i kobietę, ubogacając ich w
niezbywalne prawa i odpowiedzialne zadania właściwe osobie ludzkiej. (n.
22)
Dla Papieża małżeństwo jest podstawą szerszej wspólnoty rodzinnej.
W małżeństwie i w rodzinie wytwarza się cały zespół międzyosobowych
odniesień: oblubieńczość, ojcostwo-macierzyństwo, synostwo, braterstwo, poprzez
które każda osoba wchodzi do „rodziny ludzkiej” /.../ (n. 15) Dodaje także:
W rodzinie osoba ludzka /.../ rodzi się i stopniowo, poprzez wychowanie,
wprowadzana jest we wspólnotę ludzką /.../ (tamże) Rodzinę określa on jako wspólnotę osób. Rodzina,
założona i ożywiana przez miłość, jest wspólnotą osób: mężczyzny i kobiety jako
małżonków, rodziców, dzieci i krewnych. (n. 18) Rodzina, która jest ze
swej natury, i powinna się stawać komunią i wspólnotą osób, znajduje w miłości
żywe źródło i stały bodziec do przyjęcia, szanowania i popierania rozwoju
każdego z członków, w jego najwyższej godności jako osoby. (n. 22)
Dalej Papież wskazuje na zadania rodziny: Pierwszym jej
zadaniem jest wierne przeżywanie rzeczywistości komunii w ciągłym działaniu na
rzecz rozwijania prawdziwej wspólnoty osób. Wewnętrzną zasadą, trwałą mocą i
celem ostatecznym tego zadania jest miłość: tak jak bez miłości rodzina nie
jest wspólnotą osób, tak samo bez miłości nie może ona żyć, wzrastać i doskonalić
się jako wspólnota osób. To, co napisałem w Encyklice Redemptor hominis,
znajduje swój początek i najwłaściwsze zastosowanie w rodzinie jako takiej:
„Człowiek nie może żyć bez miłości. Człowiek pozostaje dla siebie istotą
niezrozumiałą, jego życie jest pozbawione sensu, jeśli nie objawi mu się
Miłość, jeśli nie spotka się z Miłością, jeśli jej nie dotknie i nie uczyni w
jakiś sposób swoją, jeśli nie znajdzie w niej żywego uczestnictwa” (RH, 10). (n. 18)
Miłość pomiędzy mężczyzną i kobietą w małżeństwie i, w
formie pochodnej i rozszerzonej, miłość pomiędzy członkami tej samej rodziny —
pomiędzy rodzicami i dziećmi, pomiędzy braćmi i siostrami, pomiędzy krewnymi i
domownikami — jest ożywiana i podtrzymywana przez wewnętrzny, nieustający
dynamizm, prowadzący rodzinę do coraz głębszej i mocniejszej komunii,
która jest fundamentem i zasadą wspólnoty małżeńskiej i rodzinnej. (n.
18)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz