24 sierpnia 2018

SŁOWNIK FAMILIOLOGICZNY 8



29.Gdybyśmy pozbyli się rodziny jako tradycyjnej wspólnoty mężczyzny i kobiety oraz ich dzieci, to wówczas możemy zapomnieć o wychowaniu moralnym. Pozostaje nam wtedy dowolnie kształtowana świadomość, która będzie się jedynie podszywała pod świadomość moralną.

30.Świadomość moralna (niestety, potocznie nazywana sumieniem) powinna dążyć do rozpoznania realnych własności osobowych, czyli prawdy, dobra i piękna, musi zdobyć rozumienie człowieka jako osoby i dostrzegać potrzebę służenia osobie człowieka. Świadomość moralna może nas chronić częściowo przed dowolnością myślenia o człowieku. Jeżeli nasz umysł nie ulegnie wewnętrznemu doświadczeniu osobowemu, to nie stanie się świadomością moralną.

31.Moralność jest realnym wyposażeniem naszej duchowości. Obejmuje ona wyposażenie poszczególnych władz duszy. Można także powiedzieć, że obejmuje zasady i działania moralne występujące w poszczególnych władzach. Moralność jest więc podstawą osobowego działania człowieka (działania na poziomie natury). To nie jest nasze myślenie o działaniu. Naszym myśleniem będzie przedstawiona teoria etyczna albo teoria wartości. Na ogół teoria etyczna obejmuje nasze myślenie o wartościach. Przykładem takiej teorii jest aksjologia Schelera. Teorię etyczną możemy poznać na lekcjach lub wykładach z etyki. Możemy poznać proponowane wartości, możemy je przyjąć lub odrzucić, ale to jeszcze nie jest osobista moralność. Osobista moralność powstaje w oparciu o aktywność osoby, a nie na podstawie naszej wiedzy. Wiedza nie sprawia działania. Nasze działanie ma źródło w aktach osobowych (w aktywności istnienia). Operari sequitur esse, jak powtarzał Wojtyła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz