17.Osobowe własności istnienia,
gdy osiągną pełnię doskonałości (teraz jest to możliwe dzięki łasce Bożej), są
zdolne do osobowej aktywności. Osobowa prawda, która osiągnęła doskonałość,
sprawia akty kontemplacji, które odbiera nasz umysł zdobywając własną moc do
działania. Osobowe dobro sprawia akty sumienia, które doskonalą naszą wolę
skłaniając ją do miłości. Z kolei osobowe piękno przyczynuje akty upodobania,
które kształtują naszą uczuciowość obdarzając ją działaniami radości i nadziei.
Bez tego osobowego wsparcia nasze
władze duchowe pozostają jedynie w możliwości do działania, czyli działają na
zasadzie wolności jako możliwości. Taka wolność możliwego działania nie tworzy
niczego realnego, stąd nasza duchowość zostaje pozbawiona realnego rozwoju
moralnego. Wtedy w duszy nie pojawiają się moralne cnoty wiary, nadziei i
miłości, lecz tylko pewne nawyki i przyzwyczajenia oparte na różnych sposobach
myślenia. Jednak myślenie nie prowadzi nas do realnego celu, a tylko wyprowadza
nas na manowce możliwości. Gonimy wówczas za różnymi możliwościami nie
dostrzegając realnych ścieżek rozwoju.
Jeżeli chcemy osiągnąć ludzką
doskonałość, to musimy się zdać na aktywność osoby. Inaczej nigdy nie dojdziemy
do celu, gdyż ideologia postępu nie ma żadnego końca. Koniec, czyli cel, można
poznać wtedy, gdy poznamy początek. Jeśli nie chcemy poznać początku (czyli
stworzenie) człowieka, to nie mamy co marzyć o poznaniu końca i celu. Myślenie
wpędza nas w nieskończoność kosmosu i tyle. Świat możliwości określa właśnie
pojęcie nieskończoności. Realność jest zawsze określona i skończona, natomiast
myślenie jest nieokreślone i nieskończone. Dlatego powinniśmy się strzec
naszego myślenia. Ważne jest poznanie i rozumienie realności, a nie myślenie.
Myślenie nie jest stricte ludzkie, ono jest demoniczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz