31.
Co to jest prawo moralne? Etyka jest nazywana wiedzą lub nauką
normatywną. To znaczy, że etyka dotyczy norm moralnych, czyli zasad
określających postępowanie człowieka. Wśród filozofów trwa nieustanna dyskusja
na temat pochodzenia norm moralnych. Skąd się biorą normy moralne? Zbiór norm
moralnych, jakimi posługuje się konkretny człowiek określa się mianem prawa
moralnego. Otóż Kant broniąc autonomii ludzkiego rozumu stwierdził, że prawo
moralne w postaci normatywnej (określające, jak należy postępować) jest
bezwzględnym tworem ludzkiego rozumu. Wszystko byłoby w porządku, gdyby prawo
wynikało z poznania realności człowieka. Ale co zrobić, kiedy uzna się, że
nasza wiedza nie dotyczy samej realności lecz tylko jakiejś sfery zjawiskowej.
Dlatego prawo moralne Kanta występujące w postaci imperatywu kategorycznego
(bezwzględnego nakazu) jest postulatem czysto formalnym, pod który można
podstawić sobie dowolną treść. Nawet konieczność powszechnej obowiązywalności
niczego tutaj nie załatwia. Dlatego pojawiły się kolejne rozwiązania, które
chciały uzależnić prawo moralne od warunków społecznych. Jedni twierdzili, że
dzieje się tak na zasadzie umowy społecznej, która jest niepisanym założeniem
każdej struktury społecznej. W takim układzie prawo i sprawiedliwość pełnią
rolę głównej zasady życia społecznego. Natomiast w drugim skrajnym przypadku
takie rozumowanie prowadziło do całkowitego uzależnienia zasad moralności od
systemu politycznego. Mówiąc bardziej brutalnie, państwo stawało się wtedy
żandarmem moralności.
W całej tej gmatwaninie
poglądów najciekawsze rozstrzygnięcie znalazł i przedstawił polski etyk – Karol
Wojtyła. Sformułował on tzw. normę personalistyczną, uzależniając ją od osobowej
realności człowieka. Skoro człowiek – w myśl doktryny katolickiej – jest osobą,
to trzeba uznać, że to właśnie osobowy charakter ludzkiego bytu wyznacza normę
postepowania względem człowieka. Stąd zdaniem Wojtyły, właściwym odniesieniem
do człowieka staje się miłość jako afirmacja i potwierdzenie w działaniu osoby
ludzkiej. Ważne dopowiedzenia do tego ujęcia znajdziemy u ks. prof. Stycznia.
Dla niego osobowa godność człowieka stanowi normę moralności. To znaczy, że
kryterium oceny moralnej działania jest poszanowanie i spełnienie osobowej
godności człowieka. Ks. Styczeń uważa, że z osobowej godności wypływa moralna
powinność działania. Moralną powinność działania wiąże on z moralną
świadomością. To znaczy, że musimy poznać godność osoby i stwierdzić powinność
działania względem niej.
Można powiedzieć, że w ten
sposób normatywny charakter etyki znalazł swój doskonały finał. Człowieka
należy traktować jako osobę, której należy się miłość oraz cześć i szacunek.
Nie wolno podchodzić do człowieka przedmiotowo, gdyż nie jest on rzeczą, jak
różne inne elementy otaczającego nas świata. W żadnym wypadku nie wolno używać
człowieka instrumentalnie, tak jak posługujemy się różnymi rzeczami i sprzętami
w życiu codziennym. Poprzez wskazanie na osobową godność człowieka została
zachowana i podkreślona szczególna ranga osobowego podmiotu. Co więcej,
rozważania Wojtyły doprowadziły nas do wniosku, że w przypadku człowieka mamy
do czynienia z podmiotowością istnienia, bowiem on pierwszy nazwał ludzkie
istnienie osobowym. A osobę zdefiniował w następujący sposób: „osoba (...) jest to właściwy tylko
człowieczeństwu sposób jednostkowego bytowania” (Osoba i czyn, s.131).
Możemy dziś dopowiedzieć, że
osoba oddziałuje swoją aktywnością (kontemplacja i sumienie) na nasze władze duchowe,
w których rodzą się pod wpływem tego oddziaływania realne zasady postepowania w
postaci słowa prawdy (czyli wiary) oraz czynu dobra (czyli miłości). Dochodzi
do tego także upodobanie piękna (czyli nadzieja). Te trzy zasady poszanowania
osobowej godności stanowią w nas fundament moralności. Są również podstawą norm
moralnych, jakie już bardziej szczegółowo formułuje nasza wiedza etyczna.
Przyjęte przez nas prawo moralne stanowi bezpośredni wyraz naszej wiedzy
etycznej (czyli etyki). Dlatego ogólnie mówimy, że to etyka (jako wiedza
filozoficzna oparta na rozumieniu człowieka) określa dla nas prawo moralne.
Natomiast w religii
objawionej prawo moralne zostało przekazane jako Nakaz Boży (Prawo Boże). W tej
postaci pełniło ono rolę wychowawczą wobec Narodu Wybranego. Od razu też możemy
dostrzec, że biblijny Dekalog doskonale chroni i zabezpiecza osobę człowieka (w
przykazaniach dotyczących relacji międzyludzkich). Można więc słusznie
stwierdzić, że zawiera on konkretne uszczegółowienie normy personalistycznej.
Dekalog jest też przykładem doskonałej etyki normatywnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz