2. Upodobanie
jest wywołane pięknem. Piękno objawia się dla nas jako upodobanie. Piękno
uobecnia się w uczuciowości dzięki upodobaniu. Można powiedzieć, że to
upodobanie przynosi nam piękno. Upodobanie jest aktem osobowego piękna. To samo
piękno uaktywnia się jako upodobanie. Dzięki upodobaniu piękno może dotrzeć do
naszej uczuciowości. Staje się przez to pierwszym i głównym przedmiotem uczuć.
W ten sposób osobowe piękno kształtuje naszą
uczuciowość. Staje się zasadą działania uczuciowości. Dzięki temu uczucia mogą
się zwracać do pięknych rzeczy, do tego, co jest piękne. Dlatego uczucia ze
swoją pożądliwością kierują się do pięknych rzeczy. Pożądliwość uczuciowości
dotyczy już konkretnych rzeczy. Pożądliwość pragnie tego, co przejawia w sobie
osobowe piękno. Dlatego pierwszą rzeczą, do której zwraca się pożądliwość, jest
ludzkie życie, które jest obrazem piękna. Nasza uczuciowość, która doznała
upodobania piękna, może przeżywać piękno ludzkiego życia. Mówimy wtedy o
pragnieniu i odczuwaniu życia. Mówimy o fascynacji życiem. A po prostu mówimy,
że życie jest piękne. Takie doznanie określamy potocznie mianem przeżycia.
Chodzi wówczas o samo doświadczenie życia.
Piękno wywołuje
upodobanie. Według scholastycznej definicji piękne jest to, co się podoba.
Głównym przeżyciem uczuciowości jest upodobanie piękna. To ono wyznacza
charakter i działanie naszej uczuciowości. Ale mówiliśmy już, że uczuciowość
przeżywa konkretnie piękno życia. Dlatego o działaniu uczuciowości mówimy, że
jest przeżyciem. Przeżycie nie dotyczy zatem czegokolwiek, ale przede wszystkim
dotyczy samego życia. Stąd też pochodzi sama nazwa „przeżycie”, czyli jakieś
bezpośrednie doświadczenie życia. Przeżywamy więc piękno życia. Jest to
fascynacja życiem albo upodobanie dla życia. Życie powinno więc być dla naszej
uczuciowości pierwszym i głównym przedmiotem zainteresowania. Ponieważ jedynie
uczucia skierowane ku życiu podejmują upodobanie piękna.
Upodobanie powstaje
na styku piękna i uczuciowości. Piękno działa na nas w akcie upodobania. Piękno
wywołuje w naszej uczuciowości upodobanie. Można nawet powiedzieć, że piękno
dociera do uczuciowości w postaci upodobania. Piękno działa na uczucia jako
upodobanie. I właśnie w akcie upodobania, które jest aktem osobowym,
doświadczamy bezpośrednio samego piękna. Piękno objawia się nam poprzez
upodobanie. Upodobanie jest aktem (aktywnością) samego osobowego piękna. Piękno
uobecnia się dla nas w swoim akcie upodobania. Upodobanie stanowi udostępnienie
się piękna. Piękno jest własnością transcendentalną i osobową. Jest to własność
istnienia ludzkiego, które jest istnieniem osobowym. Dlatego piękno ma zdolność
uobecniania się w swojej aktywności. Po prostu piękno jest obecne w swoim
działaniu, w swojej aktywności sprawczej. Tak więc piękno jest obecne w
upodobaniu. Stąd powiemy, że upodobanie jest bezpośrednim doświadczeniem (jakby
dotknięciem) piękna, ponieważ piękno, tak jak inne własności osobowe, jest
obecne w swoim uobecnianiu się.
Upodobanie przynosi
więc piękno do naszej uczuciowości. Zaszczepia w niej piękno jako pierwszy i
zasadniczy przedmiot (fachowo mówi się o przedmiocie formalnym). Dzięki
upodobaniu uczucia doświadczają osobowego piękna. Zyskują w ten sposób zasadę i
cel działania. Zdobywają i ujmują początek i kres (cel) działania. Uzyskują w
ten sposób zdolność działania. Odtąd uczucia będą wywoływane pięknem i będą
zmierzały do pięknych rzeczy. Tak właśnie rodzi się pożądliwość piękna. Ludzka
pożądliwość powinna być skierowana ku temu, co zawiera w sobie i niesie ze sobą
piękno. Pożądliwość zwraca się więc ku tym rzeczom, które uczestniczą w
osobowym pięknie. Ona nie obejmuje samego piękna. Dlatego pożądliwość jest
skierowana ku obrazowi piękna. Jest skierowana ku cielesnemu obrazowi piękna,
jakim jest życie. Pożądliwość (concupiscientia) podążą ku życiu. Życie jest
obrazem piękna. Ludzkie życie niesie ze sobą przesłanie osobowego piękna.
Dlatego pierwotne działanie uczuciowości dotyczy życia. Potocznie mówimy, że
człowiek pragnie życia. Ale to pierwotne pragnienie życia jest zawarte w naszej
uczuciowości i wyraża się w pożądliwości. Jest to podążanie ku życiu,
wybieganie ku niemu. Pożądliwość jest naszym otwarciem się na życie. Jest to
pragnienie życia, ale na poziomie uczuciowym, czyli gdzieś na styku duchowości
i cielesności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz