Wspólnota.
Mamy różnego rodzaju związki wspólnotowe. Mamy więc wspólnotę osobową, która
stanowi połączenie osób trwałymi relacjami osobowymi. Relacje osobowe dają
trwałe i nienaruszalne połączenie osób między sobą. Wspólnotę osobową tworzą
relacje wiary, nadziei i miłości. Są to
więzi (powiązania), które łączą i jednoczą ze sobą pojedyncze osoby. Wspólnotę
osobową tworzą co najmniej trzy powiązane ze sobą osoby. Wspólnotą osobową jest
Trójca Święta. Wspólnotą osobową jest Święta Rodzina. Ale wspólnotą osobową
może być również ludzka rodzina. Taką wspólnotą jest rodzina zapoczątkowana
przez sakrament małżeństwa i powiązana z Bogiem. Wspólnota osobowa posiada moc
sprawczą. Może zrodzić osobę człowieka. Mówimy, że człowiek urodził się w
jakiejś rodzinie. Dlatego do narodzenia człowieka potrzebna jest rodzicom
łączność z Bogiem. Bóg jest obecny przy narodzeniu (poczęciu) każdego
człowieka.
Wspólnota osobowa
jest związkiem bardzo głęboko zakotwiczonym w człowieku. Jest ona związana z
osobową podmiotowością. Dzieje się więc na poziomie osobowego istnienia.
Powiązania wspólnotowe uaktywniają własności osobowe, dzięki czemu osoba może
się przejawiać poprzez naturę ludzką. Wówczas osoba zaczyna działać przy pomocy
władz naturalnych człowieka. Mówimy wtedy o wspólnocie działania. W życiu
codziennym, rodzinnym i społecznym, mamy do czynienia właśnie ze wspólnotą
działania. Nasze ludzkie życie urzeczywistnia się poprzez wspólne działania.
Można powiedzieć, że społeczeństwo lub naród stanowi taką wspólnotę działania.
Ludzkie działania muszą być skupione na wspólnym celu. Już Kant stwierdził, że
takim celem powinien być sam człowiek. My powiemy, że wspólne działania powinny
dotyczyć samej realności w człowieku. Cel musi być czymś realnym, dlatego takim
celem może być prawda, dobro i piękno człowieka. Ludzkie działania są
wyznaczone przez rozumną naturę. Pochodzą od rozumu, woli i uczuciowości.
Właśnie te władze kierują się prawdą, dobrem i pięknem.
Życie społeczne
jako wspólnota działania powinno się opierać na prawdzie, dobru i pięknu.
Każdej z tych własności odpowiada inny obszar wspólnoty działania. Pierwszą
będzie wspólnota mowy i dialogu. Dotyczy ona prawdy. Powiązaniem osób między
sobą jest tutaj słowo prawdy. Wspólne działania w zakresie rozumu człowieka
powinny być nieustannym dialogiem i szeroką rozmową na temat człowieka i
osobowej godności, prawdy o człowieku i jego życiu. Tylko dialog i rozmowa mogą
zapewnić ludziom powstanie trwałej wspólnoty narodowej i państwowej.
Kolejna wspólnota
moralna dotyczy dobra. Wspólnota moralna skupiona jest wokół ludzkiego dobra
(dobra osobowego). Połączenie osób między sobą realizuje się tutaj na zasadzie
czynu dobra. Czyn dobra łączy zawsze naszą wolę z osobowym dobrem drugiego
człowieka. Wzajemne odniesienia uczestników wspólnoty społecznej muszą mieć
charakter czynów moralnych. Czyny moralne zapewniają wspólnocie trwałą łączność
i nieustanny rozwój. Wspólnota społeczna powinna podejmować ogólny rozwój
poprzez czynienie dobra.
Mamy jeszcze
wspólnotę życia. Wspólnota życia dotyczy piękna (piękna życia). Łączność
powstaje tutaj na zasadzie upodobania piękna życia. Upodobanie wiąże bowiem
naszą uczuciowość z pięknem wyrażającym się we własności życia. Upodobanie
oznacza fascynację życiem i radość życia. Wspólnota społeczna musi być złączona
wspólnym upodobaniem do życia. Powinna ona dbać o życie każdego swojego
członka, ale przede wszystkim powinna dbać o rozwój życia poprzez płodność
obywateli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz