Wiedza.
Wiedza jest nieodzownie związana z człowiekiem. Człowiek zdobywa i gromadzi
wiedzę o świecie i o sobie. Człowiek posiada wspaniałe możliwości poznawcze.
Dysponuje zmysłami oraz rozumem (umysłem). Te władze i zdolności predysponują
człowieka do tworzenia i gromadzenia wiedzy. Kontakt ze światem zapewnia
człowiekowi doświadczenie zewnętrzne (empiria). Dzięki doświadczeniu zmysłowemu
człowiek poznaje otaczający go świat i tworzy na tej podstawie zarówno wiedzę filozoficzną,
jak i przyrodniczą. Możemy śledzić historyczny rozwój tej wiedzy aż po dzień
dzisiejszy.
Ale tego typu
wiedza nie wystarcza do poznania człowieka, ponieważ wiedza empiryczna i
przyrodnicza wpisuje człowieka w kontekst przyrody traktując go jako jej
cząstkę. Dlatego wiedzy o człowieku nie można opierać wyłącznie na
doświadczeniu zmysłowym, gdyż wówczas zapoznamy to, co w człowieku jest
najważniejsze – jego duchowość i osobę. Aby poznać człowieka wiedza
filozoficzna radziła sobie na różne sposoby. Posługiwała się pojęciami
zaczerpniętymi z tradycji ludowej albo tworzyła zupełnie nowe pojęcia,
wykorzystywała zasady i metody logicznego myślenia oraz różne sposoby
rozumowania i wnioskowania, posługiwała się zasadą przyczynowości i
rozumowaniem przyczynowo-skutkowym. Wszystko to dawało raczej mierne wyniki.
Dlatego filozofia odwoływała się także do doświadczenia wewnętrznego. Ale
zwykle pojmowano je jako refleksję naszego umysłu, czyli zdolność zwrócenia się
na siebie i poznania własnej aktywności umysłu. Filozofia personalistyczna zna
jednak inny rodzaj doświadczenia wewnętrznego, jakim jest mowa serca. To
doświadczenie ukazywała nam już filozofia scholastyczna (św. Tomasz i św.
Bonawentura). Ale ta tradycja została zapomniana i zastąpiona religijnym doświadczeniem
mistycznym. Dziś na nowo mowę serca przypomniał prof. Gogacz. Opisuje on
doświadczenie mowy serca w swoich książkach dotyczących metafizyki i etyki.
Możemy stwierdzić, że personalistyczna filozofia człowieka czerpie swoją wiedzę
właśnie z tego doświadczenia. Jeśli chcemy tworzyć realistyczną wiedzę o
człowieku, to musimy sięgnąć i odwołać się do doświadczenia mowy serca i
umysłu. To doświadczenie obejmuje kontemplację, sumienie i upodobanie (piękna).
Bez doświadczenia mowy serca i umysłu nie uzyskamy pełnej wiedzy o człowieku.
Nie zdołamy poznać ludzkiej osoby, ani nie będziemy mogli sięgnąć do poziomu
istnienia, które przyczynuje całą realność człowieka. Tylko mowa serca może
poinformować nas o źródłach realności człowieka, jakimi są osobowe własności
transcendentalne. Dopiero w oparciu o mowę serca możemy uzyskać wiedzę na temat
osobowego bytu człowieka oraz jego osobowej podmiotowości. Dopiero wiedza o
osobie odkrywa przed nami głębię i pełnię człowieczeństwa.
Można chyba
przyjąć, że jest to rodzaj wiedzy mistycznej. Łączy się ona bowiem z
oświeceniem naszego umysłu oraz z oczyszczeniem naszego serca. Ostatecznym
źródłem tej wiedzy o osobie jest bowiem sam Bóg. Ale na gruncie filozofii ta
wiedza dotyczy przede wszystkim osoby człowieka, dotyczy osobowych własności
prawdy, dobra i piękna, dotyczy wreszcie osobowej godności człowieka. Możemy ją
nazwać wiedzą personalistyczną. Nie jest to jednak wiedza typu naukowego, lecz
wiedza mądrościowa. Ostatecznym efektem doświadczenia mowy serca i umysłu jest
bowiem mądrość. To właśnie mądrość ujmuje osobę człowieka i jej godność.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz