Ciało.
W wąskim znaczeniu nazwę ciała przypisujemy niekiedy samemu cielesnemu
organizmowi człowieka. W szerokim znaczeniu mówimy o cielesności człowieka.
Ludzkie ciało, czyli cielesność, obejmuje szerszy zakres zdolności. W zakres
cielesności wchodzi bowiem życie, płciowość i cielesny organizm. Ludzkie ciało
jest przyczynowane przez nieosobowe własności transcendentalne (jedność,
odrębność i przedmiotowość-rzecz). A jednocześnie w porządku istotowym na naszą
cielesność wpływa dusza. Dopiero w dalszej kolejności występuje tutaj
oddziaływanie różnych przyczyn zewnętrznych, czyli całego środowiska przyrodniczego.
Nie można izolować cielesności człowieka od podstaw duchowych i
egzystencjalnych (od istnienia). Nie można również, jak to czynią nauki
przyrodnicze a nawet medycyna, sprowadzać ludzkiego ciała do poziomu organizmu
biologicznego lub zespołu składników materialnych (zbioru atomów lub związków
chemicznych). Ciało jest elementem konstytutywnym całego ludzkiego bytu. To
znaczy, że nie można pojmować człowieka jako pozbawionego ciała. Ludzkie ciało
jest powiązane z życiem, a poprzez życie z osobową egzystencją. Ciało jest
kształtowane zarówno przez duszę, jak i przez osobę człowieka. To znaczy, że
ciało człowieka jest przystosowane i do duszy i do osoby. Cielesność jest
podporządkowana i podlega duchowości i osobie. Możemy więc powiedzieć, że to ludzka
osoba zarządza duszą i ciałem człowieka. Osoba ma możliwość działania zarówno
na poziomie duchowym, jak i cielesnym.
Cielesność może
jednak się oderwać od swoich podstaw, a raczej może zostać od nich oderwana
przez nasze myślenie. Nasze myślenie często próbuje wyizolować doznania
przyjemności i podnieść je nawet do rangi naczelnej zasady postępowania. Tak
uczyniono w teorii hedonistycznej. Wówczas nasza duchowość, a zwłaszcza
myślenie, może ulec fascynacji zmysłowym doznaniem przyjemności. Taka zmysłowa
informacja jest z pewnością cenna i przydatna dla człowieka, ale jest bardzo
jednostronna. Oczywiście cielesność informuje nas w ten sposób o tym, co jest
korzystne i pożyteczne dla niej samej. Człowiek powinien oczywiście znać swoje
ciało i wiedzieć, co jest dla niego dobre i korzystne, ale ludzkie życie nie
sprowadza się wyłącznie do tego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz