Dusza.
Nazwą duszy określa się duchowe życie i zdolności człowieka. Do wyposażenia
duszy należą rozum, wola i uczucia. Duchowe życie człowieka stanowi działalność
tych trzech władz duszy.
Tradycyjnie pojmuje
się duszę jako połączoną z ciałem. Za Arystotelesem duszę nazywamy formą ciała.
Dusza i ciało tworzą połączenie jako forma i materia. To znaczy, że są
połączone za zasadzie aktu i możności. Wydaje się jednak, że jedynym aktem
urealniającym ludzki byt jest osobowe istnienie. Dlatego dusza i ciało są
urzeczywistniane i przyczynowane przez własności transcendentalne zawarte w tym
istnieniu. Władze duchowe są urealniane i sprawiane przez własności osobowe.
Przyczynami lub zasadami władz duchowych rozumu, woli i uczuć są więc własności
prawdy, dobra i piękna. Możemy powiedzieć, że dusza jest w człowieku sprawiona
i ukształtowana przez osobowe własności istnieniowe. To nie Bóg sprawia
bezpośrednio ludzką duszę, jak uważał św. Augustyn. Bóg stwarza bezpośrednio
osobowe istnienie człowieka. Stwarza więc istnienie wyposażone od razu we
własności osobowe prawdy, dobra i piękna oraz wyposażone we własności
nieosobowe jedności, odrębności i rzeczy (przedmiotowości). I dopiero te
własności jako zasady bytowe urzeczywistniają władze i zdolności duchowe i
cielesne. Należy zatem stwierdzić, że to osoba ludzka (jako podmiotowość
istnienia) kreuje sobie duszę, czyli urzeczywistnia całą sferę duchową.
Człowiek nie jest
więc osobą z racji rozumnej duszy, ale odwrotnie, posiada rozumną duszę z racji
bycia osobą. Zatem to osoba i jej własności wpływają na kształt i charakter
oraz na działanie ludzkiej duszy. Należy stwierdzić, że bez osobowej
podmiotowości istnienia nie byłoby duszy ludzkiej, ani jej władz i duchowego
działania. Całość duchowej i cielesnej podmiotowości wraz z odpowiednimi dla
nich działaniami określamy mianem ludzkiej natury. Możemy powiedzieć w skrócie,
że połączenie duszy i ciała stanowi ludzką naturę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz