Istota.
Istota wspólnie z istnieniem tworzy konkretny byt. W tomizmie istnienie posiada
rangę aktu, zaś istota jest pojmowana jako możność. Akt istnienia urealnia i
sprawia treściowość istoty. W przypadku człowieka mamy do czynienia z
istnieniem osobowym. Osobowe istnienie przyczynuje istotę człowieka. Istota
ujęta w swoich zdolnościach (władzach) i działaniach nosi nazwę natury. Natura
określa więc możliwości działania danego bytu. Naturę (istotę) człowieka
dzielimy na duszę i ciało albo na formę i materię. Forma stanowi podstawę
duchowości, a materia podmiotuje właściwości cielesne. Natura (istota)
człowieka jest sprawiana i formowana przez własności transcendentalne
istnienia. Własności osobowe przyczynują zdolności i władze duchowe. Natomiast
własności nieosobowe kształtują i sprawiają zdolności i władze cielesne (życie,
płeć i cielesny organizm). Dlatego o człowieku mówimy, że jest bytem złożonym
duchowo-cielesnym. Powiemy także, że duchowo-cielesna jest natura człowieka. A
zatem porządek istotowy jest w pierwszym rzędzie sprawiany przez wyposażenie
aktu istnienia (przez własności transcendentalne). W dalszej kolejności istota
jest przyczynowana przez drugorzędne przyczyny zewnętrzne (przez aniołów,
rodziców i różne byty naturalne tworzące środowisko przyrodnicze). W ramach
porządku istotowego istnieje również zależność cielesności od duszy (od jej
wyposażenia i zdolności). Zdolności duchowe kształtują bowiem naszą cielesność.
Porządek cielesności zależy więc od własności nieosobowych, ale poprzez
duchowość mamy także pośredni wpływ własności osobowych. Dlatego możemy
powiedzieć, że ludzkie ciało jest przystosowane i odpowiednie dla duszy i osoby
człowieka. Nie można więc odrywać ludzkiej cielesności, izolować jej od osoby i
duszy oraz zestawiać jedynie z materialnością przyrody. Ludzkie ciało ma
charakter osobowy i różni się od materialności bytów naturalnych. Ludzkie ciało
ożywia bowiem nie tylko rozumna dusza, ale przede wszystkim ożywia je osoba.
Dlatego ludzkie życie jest przejawem osobowej egzystencji, czyli samej osoby i
jej służy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz