Istnienie.
Istnienie jest podstawą wszelkiej realności. W filozofii to św. Tomasz z Akwinu
rozpoznał w realnym bycie akt istnienia i możność istotową. Akt istnienia
urealnia istotę bytu. Czymś pierwszym i stworzonym w bycie jest akt istnienia.
Akt istnienia jest wyposażony we własności transcendentalne. Akt istnienia
urzeczywistnia treści istotowe za pośrednictwem własności transcendentalnych.
Powstanie istoty bytu (czyli urealnienie treści istotowych) jest już procesem
wewnątrz-bytowym. W tym procesie biorą udział własności transcendentalne jako
zasady wewnętrzne oraz różne przyczyny zewnętrzne jako realne byty (aniołowie,
rodzice, środowisko przyrodnicze, czyli byty naturalne). Te realne byty
stanowią przyczyny wtórne lub drugorzędne bytu człowieka. Pierwszą przyczyną
człowieka jest Bóg, który stwarza istnienie bytu. Bez istnienia nie może nic
powstać. Bez istnienia nie może powstać porządek istotowy. Cały proces
kształtowania się istoty bytu odbywa się na bazie istnienia. Istnienie jest
pierwszą i główną zasadą realności bytu. Istnienie wyznacza obszar i charakter
sprawianej istoty bytu. To własności transcendentalne zawarte w istnieniu
określają istotę i charakter bytu, także bytu ludzkiego.
W przypadku
człowieka to Bóg stwarza osobowe istnienie. Bóg stwarza istnienie człowieka
jako osobowe, to znaczy wyposażone w osobowe własności transcendentalne. Te
osobowe własności zawarte w istnieniu określają i kształtują naturę (istotę)
człowieka jako bytu duchowo-cielesnego. Istnieniowe własności osobowe
przyczynują rozumną duszę człowieka, natomiast istnieniowe własności nieosobowe
sprawiają odpowiednią cielesność człowieka. Ponadto ukształtowana w pierwszej
kolejności dusza wpływa również na kształt i postać cielesności.
Człowiek posiada
więc osobowe istnienie, które otrzymał bezpośrednio od Boga. To jest zadatek,
który określa wyraźnie całe nasze człowieczeństwo. Każde jednostkowe
(pojedyncze) istnienie wyznacza indywidualną naturę danego człowieka. Własności
transcendentalne charakteryzujące pojedyncze istnienie stanowią jakby kod,
według którego rozwija się indywidualna natura konkretnego człowieka. W ten
sposób Bóg może zakodować istotową realność człowieka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz