Osoba
stanowi podmiot istnienia. Jako podmiot istnienia osoba posiada moc sprawczą,
która pozwala jej oddziaływać na poziomie możności istotowej. Z tej mocy wynika
odpowiednia aktywność, która wpływa na powstanie i dalej działanie naszej
duchowości. Należy więc uznać, że aktywna moc osoby przyczynuje wyposażenie
duszy człowieka. Naszym zdaniem, dusza (władze duchowe) nie jest stwarzana
bezpośrednio przez Boga, skoro nie posiada pełnej doskonałości pod względem
realności. Dusza jest natomiast sprawiana niejako od razu przez aktywność
podmiotu osobowego. Wskazywaliśmy już, że podmiotowość osoby wyznaczają trzy
własności transcendentalne. Każda z tych trzech własności dysponuje własnymi
aktami, które najpierw powodują powstanie odpowiedniej władzy, a następnie
wpływają na jej działanie osobowe. Dotyczy to aktów kontemplacji, sumienia i
upodobania.
Akty
kontemplacji płynące z osobowej własności prawdy decydują o powstaniu władzy
umysłu, a dalej zabezpieczają działania poznawcze i komunikacyjne człowieka.
Akty kontemplacji zaszczepiają w umyśle zasadę słowa prawdy. Ta zasada słowa
prawdy pozwala nam docierać do prawdy realnych rzeczy i co więcej, pozwala
przekazywać tę prawdę i komunikować ją innym ludziom. Bez tej zasady nasz umysł
przestaje działać rozumnie, czyli przestaje rozumieć realność (to, co realne) i
zaczyna tworzyć dowolne treści na podstawie myślenia (wolności myślenia).
Z
kolei z osobowej własności dobra wypływają akty sumienia, które swoją mocą
wywołują powstanie władzy woli i kształtują jej wyposażenie. Akty sumienia
zaszczepiają w woli zasadę czynu dobra, odpowiadającą za działania skierowane
ku dobru tego wszystkiego, co jest realne. Oczywiście dobre działania dotyczą
przede wszystkim realności osobowej innych ludzi. Takie działania woli cechują
się chceniem i pragnieniem dobra spotkanej osoby. Nasze działania skierowane do
innych osób powinny afirmować i potwierdzać realne dobro tych osób. Odnosimy
się wtedy do innych osób z szacunkiem. Ponadto właśnie wtedy traktujemy innych
ludzi jako faktyczne osoby a nie jako funkcje przez nich sprawowane. Jeżeli
jednak zabraknie wsparcia i pomocy aktów sumienia, to wtedy nasza wola zostaje
skazana na wybór dowolnego działania (raz to będzie dobre działanie, a innym
razem będzie to działanie złe i szkodliwe.
Trzecią aktywność sprawia własność piękna, która wysyła akty upodobania odpowiedzialne za powstanie władzy uczuciowości (która też jest władzą duszy). Akty upodobania wprowadzają do uczuciowości zasadę przeżycia piękna, co pozwala i niejako zmusza władzę do reagowania na realne piękno (spotykanych osób albo realnych rzeczy, zwłaszcza z zakresu przyrody). Dopiero gdy we władzy uczuciowości zabraknie przeżywania piękna, wtedy nasze uczucia zaczynają słuchać doznań przyjemności zmysłowych, co stanowi już wypaczone działanie uczuciowości. Trzeba bowiem wiedzieć, że duchowa uczuciowość jest nam potrzebna do reagowania na realne piękno życia. Samo ludzkie życie jest czymś pięknym i wymaga naszej afirmacji, abyśmy zawsze służyli opiece życia. Życie wymaga naszej stałej troski. To dlatego nie powinniśmy nigdy występować przeciwko życiu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz