Czym jest godność?
Czym jest godność
człowieka? Wszyscy zgadzają się na ogół, że człowiekowi przysługuje szczególna
godność. Ale rozbieżności zaczynają się wtedy, gdy staramy się określić, na
czym ta godność polega. Najpierw trzeba zapytać, czy godność należy przypisać
ludzkiej naturze, czy raczej ludzkiej osobie?
Filozofia
naturalistyczna oczywiście będzie uważała, że cecha godności przysługuje
naturze. Takie rozumienie godności sprowadza się najczęściej do ujęcia
wartościującego. Sądzi się, że człowiek posiada wyższą wartość od innych bytów
naturalnych. Człowiek ze względu na swoją rozumną naturę przewyższa świat
przyrody i jest od niego doskonalszy. Dlatego godność w tym ujęciu sprowadza
się do elementu porównawczego, natomiast przestaje być czymś istotnym dla
samego bytu człowieka.
Jeśli więc będziemy
chcieli przypisać godność temu, co stanowi wyposażenie bytu, to gdzie należy
szukać podstaw tej godności. Czy można uznać rozumność za ostateczny i
dostateczny warunek (przyczynę) godności? Czy godność cechuje samą ludzką
rozumność? Dla filozofa pojawiają się tutaj poważne wątpliwości. Rozumność ze
swoim myśleniem może się wyrażać w doskonałym działaniu, czyli w moralności,
ale równie dobrze nasze myślenie może stać się niemoralne i doprowadzić do
przemocy, okrucieństwa i zbrodni. Dlatego duchowym władzom człowieka trudno
byłoby przyznać pełną godność.
Otóż wydaje się, że
godność przynależy nie do natury, lecz do osoby człowieka. Takie ujęcie
proponuje nam filozofia personalistyczna, która twierdzi, że człowiek jest
przede wszystkim osobą. Natomiast ludzka natura stanowi już skutek sprawczej
aktywności osobowych własności i mocy. Osoba ludzka jest w człowieku
podmiotowością istnienia i objawia aktywność samego aktu istnienia (actus
essendi). Tę osobową podmiotowość tworzą trzy własności transcendentalne przypisywane
istnieniu – czyli prawda, dobro i piękno. Te własności stanowią jakby
wyposażenie ludzkiej osoby i to właśnie na nich opiera się szczególna ranga tej
osoby. Prawda, dobro i piękno stanowią zarazem sprawcze moce, które kształtują
naszą duchowość, czyli przyczynują odpowiednie władze duchowe oraz nadają im
realne zasady działania. To powoduje, że człowiek staje się bytem wyjątkowym,
który przekracza ewolucyjny rozwój przyrody. Dlatego godność przysługuje osobie
człowieka, która jest początkiem całej realności i aktywności ludzkiego bytu.
Można dopowiedzieć, że niejako sama godność osoby współtworzy całą naturę
człowieka i dlatego natura jawi się jako istota duchowa i rozumna, a nie tylko
cielesna (jako żywy organizm).
Godność jest
doskonałością osoby. Oznacza samą realność i aktywność osoby. Godność
przynależy do osoby w sposób nieutracalny i niepodważalny, pomimo że działania
władz naturalnych mogą stać w sprzeczności z godnością osoby. Człowiek może
jednak zawsze powrócić do samej osobowej aktywności, chociaż dzieje się to
tylko z Bożą pomocą (dzięki łasce).
Dalszym problemem
jest poszanowanie godności. Wiadomo, że z powodu godności człowiekowi należy
się szacunek. Na czym więc powinien polegać okazywany szacunek i czego on
dotyczy. Otóż szacunek należy się bezpośrednio osobie człowieka, ale to nie
znaczy, że należy szanować lub tolerować działania niegodne człowieka. Jeżeli
chodzi o poszanowanie ludzkiego działania, to może ono dotyczyć jedynie działań
moralnych, które jako takie mają charakter osobowy. Natomiast szacunek nie
powinien dotyczyć ogólnie rozumności lub wolności człowieka, ponieważ ani sama
rozumność, ani sama wolność nie stanowią dostatecznej zasady postępowania
moralnego. Rozumność i wolność wymagają zastanowienia i postanowienia, a do
tego potrzebne są odpowiednie zasady. Takimi zasadami są słowo prawdy, które
wspiera nasz umysł, oraz czyn dobra, który determinuje naszą wolę oraz jej
wolność, a także przeżycie piękna, które kształtuje naszą uczuciowość nadając
jej charakter osobowy wyrażający się w radości i nadziei (gaudium et spes).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz