9 sierpnia 2016

Podstawowy zestaw osobowy (5)



(5) Osobowa aktywność


Osoba jest już egzystencją, czyli aktywnością istnienia. Osoba jest aktywnością istnienia, zaś natura jest aktywnością istoty. Osoba działa dzięki mocy sprawczej, natomiast natura działa dzięki możności wykonawczej. Osoba jest sprawcą czynów, zaś natura jest ich wykonawcą. Natura działa tylko na zasadzie możliwości lub zdolności. Działa przy pomocy władz-możności.

Akty osobowe mają moc sprawczą. Są one wyrazem aktywności istnienia. W aktach osobowych działają same własności istnienia (prawda, dobro, piękno). Osoba aktywizuje naturę. Osoba doskonali naturę. Natura może działać mocą osoby, zaś osoba działa poprzez naturę.

Akty osobowe poruszają i uruchamiają władze duchowe. Akty osobowe nadają poszczególnym władzom odpowiednie zasady działania. Dla rozumu jest to logos (słowo prawdy), dla woli jest to eros (umiłowanie dobra). Bez takiego udziału osobowej aktywności władze duchowe mogą działać jedynie na zasadzie możliwości i wolności (a właściwie dowolności). Rozum może wtedy pomyśleć, co zechce, natomiast wola może wybrać, co się jej spodoba.

Powstaje pytanie: co sprawia akty osobowe? Czy jest to rola i zadanie relacji osobowych z Bogiem? Relacje osobowe z pewnością ożywiają aktywność prawdy i dobra (także piękna). Dlatego może to wywoływać osobowe akty kontemplacji i sumienia.

Ale musimy jednocześnie uporządkować swoją naturę. Trzeba przecież dostosować nasze władze duchowe na przyjęcie osobowej zasady działania. Trzeba oczyścić władze z błędnych i niepotrzebnych działań. Trzeba odrzucić i pozbyć się niepotrzebnych przyzwyczajeń. Na tym właśnie polega nawrócenie wracamy się na powrót do prawdy i dobra i czekamy na ich aktywność. Musimy więc odrzucić złe działania, aby zrobić miejsce dla właściwych zasad. Dla słowa prawdy, czyli dla logosu, oraz dla umiłowania dobra, czyli dla erosa. Logos i eros są już skutkami aktów osobowych. Są to skutki zawarte we władzach rozumu i woli, gdzie stają się zasadami i pobudkami do działania dla tych władz. Jeśli rozum posiada słowo prawdy (logos), to może wypowiedzieć prawdę – może mówić prawdę. Jeśli wola posiada umiłowanie dobra (eros), to może kochać i pragnąć osobowego dobra. Wówczas działania rozumu i woli są trwałe i niezmienne, gdyż są trwale usprawnione dzięki tym zasadom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz