33.
Czym jest ludzka mowa? Dla Greków prawda (aletheia) była
otwartością. Można więc wnioskować, że prawda jest otwartością człowieka.
Oczywiście chodzi tutaj o prawdę osobową.
Jak to się dzieje, że
osobowa prawda otwiera naszą duchowość i zwraca ją ku innym ludziom? Prawda
sprawia w nas zdolność poznawczą, czyli umysł. Osobowa prawda zawarta w
podmiotowości istnienia stanowi bezpośrednią przyczynę naszego umysłu. Ale to
nie wszystko. Sama prawda jako własność transcendentalna istnienia nie może się
uobecniać we władzy poznawczej (czyli w możności). Dlatego w akcie kontemplacji
oddziałuje na władzę naszego umysłu i sprawia albo rodzi w niej słowo prawy,
które stanowi już aktywną moc poznawczą, czyli zasadę poznania umysłowego.
Starożytni filozofowie nazywali to inteligencją. To właśnie zrodzone w umyśle
słowo prawdy uaktywnia i otwiera na zewnątrz nasz umysł, pozwalając mu
wypowiedzenie posiadanego słowa. Dlatego powiadamy, że człowiek mówiąc wypowiada
słowo (verbum mentis).
Nasza mowa jest więc
związana zarówno z osobową prawdą zawartą w istnieniu człowieka, jak i ze
słowem prawdy zawartym już w naszym umyśle, które może być już wypowiedziane
przed siebie do kogoś innego. Dzięki temu prawda otwiera nasz umysł, który
zyskuje w ten sposób zdolność mowy i rozmowy (czyli dialogu). Stąd już widać,
że istotą mowy jest wypowiadanie prawdy i słowa prawdy, a nie kłamstwo i
oszustwo. Prawdziwa mowa jest bowiem przekazem słowa prawdy, gdyż tylko taki
przekaz łączy ludzi w sposób realny i prawdziwy, tworząc zarazem porozumienie.
Mowa kłamliwa jest zaprzeczeniem łączności, ponieważ posługuje się fałszem,
który może tylko dzielić ludzi a nie łączyć. Jeśli jednak chcemy się związać i
połączyć w kłamstwie, to dążymy jedynie do zmowy lub umowy, które polegają na
całkowitym oszustwie, gdyż zamierzamy kierować się fałszem a nie prawdą. Mowa
kłamliwa (oparta na stwierdzeniu fałszu) nie jest godna człowieka, gdyż próbuje
zniszczyć to, co realne i prawdziwe, potwierdzając tym samym nicość i bezsens.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz