Jak działa osoba? Otóż osoba
działa sprawczą mocą własności transcendentalnych. Akt naszego istnienia, który
urealnia całość ludzkiego bytu, posiada trzy osobowe własności transcendentalne
– prawdę, dobro i piękno. Te własności wyznaczają i określają osobową
podmiotowość istnienia. Przyczynują one zarazem całe duchowe wyposażenie naszej
natury. Prawda sprawia w duszy władzę rozumu albo umysłu, dobro jest przyczyną
władzy duchowej woli, natomiast piękno odpowiada za kształtowanie się naszej
uczuciowości. Własności osobowe sprawiają więc odpowiednie zdolności do
działania zawarte w naszej duchowej naturze. Ponadto własności te aktywizują
powyższe władze do osobowego działania. Prawda w akcie kontemplacji obdarza
umysł słowem prawdy jako zasadą poznania. Dobro w akcie sumienia daje woli czyn
dobra, czyli miłość, jako zasadę chcenia i działania. Piękno z kolei w akcie
upodobania nadaje uczuciowości przeżycie piękna, które staje się zasadą naszego
życia (czyli przeżyciem życia). Dlatego powiemy, że to aktywność osoby
kształtuje i uruchamia działania duchowe naszej ludzkiej natury. Człowiek jest
istotą rozumną, wolną i przeżywającą ze względu na osobę zawartą w akcie
istnienia. Nic innego nie jest w stanie sprawić i ukształtować duchowego
wyposażenia człowieka.
Wydaje się, że dawniej w
powstającej dopiero doktrynie chrześcijańskiej wyrażano to w zbyt uproszczonej
formie twierdząc (zob. u Augustyna), to Bóg stwarza ludzką duszę. Ale to nie
jest doskonała formuła, gdyż Bóg stwarza osobowe istnienie, czyli osobę
człowieka, która następnie już sama kształtuje i przyczynuje duszę oraz jej
wewnętrzne wyposażenie. Dlatego doskonała jest ludzka osoba, ale nie ludzka
dusza (nawet jako rozumna i wolna).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz