Czym jest godność człowieka? Wszyscy zgadzają się na
ogół, że człowiekowi przysługuje szczególna godność. Ale rozbieżności zaczynają
się wtedy, gdy staramy się określić, na czym ta godność polega. Najpierw trzeba
zapytać, czy godność należy przypisać ludzkiej naturze, czy raczej ludzkiej
osobie?
Filozofia naturalistyczna
oczywiście będzie uważała, że cecha godności przysługuje naturze. Takie
rozumienie godności sprowadza się najczęściej do ujęcia wartościującego. Sądzi
się, że człowiek posiada wyższą wartość od innych bytów naturalnych. Człowiek
ze względu na swoją rozumną naturę przewyższa świat przyrody i jest od niego
doskonalszy. Dlatego godność w tym ujęciu sprowadza się do elementu
porównawczego, natomiast przestaje być czymś istotnym dla samego bytu
człowieka.
Jeśli więc będziemy chcieli
przypisać godność temu, co stanowi wyposażenie bytu, to gdzie należy szukać
podstaw tej godności. Czy można uznać rozumność za ostateczny i dostateczny
warunek (przyczynę) godności? Czy godność cechuje samą ludzką rozumność? Dla
filozofa pojawiają się tutaj poważne wątpliwości. Rozumność ze swoim myśleniem
może się wyrażać w doskonałym działaniu, czyli w moralności, ale równie dobrze
nasze myślenie może stać się niemoralne i doprowadzić do przemocy, okrucieństwa
i zbrodni. Dlatego duchowym władzom człowieka trudno byłoby przyznać pełną
godność.
Otóż wydaje się, że godność
przynależy nie do natury, lecz do osoby człowieka. Takie ujęcie proponuje nam
filozofia personalistyczna, która twierdzi, że człowiek jest przede wszystkim
osobą. Natomiast ludzka natura stanowi już skutek sprawczej aktywności
osobowych własności i mocy. Osoba ludzka jest w człowieku podmiotowością
istnienia i objawia aktywność samego aktu istnienia (actus essendi). Tę osobową podmiotowość tworzą trzy własności
transcendentalne przypisywane istnieniu – czyli prawda, dobro i piękno. Te
własności stanowią jakby wyposażenie ludzkiej osoby i to właśnie na nich opiera
się szczególna ranga tej osoby. Prawda, dobro i piękno stanowią zarazem
sprawcze moce, które kształtują naszą duchowość, czyli przyczynują odpowiednie
władze duchowe oraz nadają im realne zasady działania. To powoduje, że człowiek
staje się bytem wyjątkowym, który przekracza ewolucyjny rozwój przyrody.
Dlatego godność przysługuje osobie człowieka, która jest początkiem całej
realności i aktywności ludzkiego bytu. Można dopowiedzieć, że niejako sama
godność osoby współtworzy całą naturę człowieka i dlatego natura jawi się jako
istota duchowa i rozumna, a nie tylko cielesna (jako żywy organizm).
Godność jest doskonałością
osoby. Oznacza samą realność i aktywność osoby. Godność przynależy do osoby w
sposób nieutracalny i niepodważalny, pomimo że działania władz naturalnych mogą
stać w sprzeczności z godnością osoby. Człowiek może jednak zawsze powrócić do
samej osobowej aktywności, chociaż dzieje się to tylko z Bożą pomocą (dzięki
łasce).
Dalszym problemem jest
poszanowanie godności. Wiadomo, że z powodu godności człowiekowi należy się
szacunek. Na czym więc powinien polegać okazywany szacunek i czego on dotyczy.
Otóż szacunek należy się bezpośrednio osobie człowieka, ale to nie znaczy, że
należy szanować lub tolerować działania niegodne człowieka. Jeżeli chodzi o
poszanowanie ludzkiego działania, to może ono dotyczyć jedynie działań
moralnych, które jako takie mają charakter osobowy. Natomiast szacunek nie
powinien dotyczyć ogólnie rozumności lub wolności człowieka, ponieważ ani sama
rozumność, ani sama wolność nie stanowią dostatecznej zasady postępowania
moralnego. Rozumność i wolność wymagają zastanowienia i postanowienia, a do
tego potrzebne są odpowiednie zasady. Takimi zasadami są słowo prawdy, które
wspiera nasz umysł, oraz czyn dobra, który determinuje naszą wolę oraz jej
wolność, a także przeżycie piękna, które kształtuje naszą uczuciowość nadając
jej charakter osobowy wyrażający się w radości i nadziei (gaudium et spes).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz