Kobiece ciało
zostało pośrednio ukształtowane przez piękno. Kobiece ciało jest piękne.
Kobiece ciało służy życiu i daje życie. Ciało człowieka jest bezpośrednio
ukształtowane przez życie. Z kolei życie człowieka jest przyczynowane przez
własność piękna. W ciele odbija się zatem życie i piękno. Życie jest pięknem
ciała. To życie stanowi o pięknie ciała, a nie właściwości cielesne. Piękne
jest żywe ciała. Każde żywe ciało przynosi ze sobą piękno. Każde żywe ciało
stanowi przejaw piękna. Ludzkie ciało zostało ukształtowane przez osobowe
piękno. Ludzkie ciało jest wyjątkowe i szczególne. Ono służy osobie człowieka
do życia. Osoba (byt osobowy) może się posługiwać tylko ludzkim ciałem. Może
lepiej byłoby powiedzieć, że osoba przyobleka się właśnie w ludzkie ciało.
Zarówno duchowość człowieka, jak i cielesność są przyczynowane przez własności
osobowe zawarte w osobowym istnieniu. To K. Wojtyła pierwszy określił istnienie
człowieka jako osobowe. Osobowe istnienie stanowi podmiot osobowy. Osobowa
aktywność człowieka płynie z istnienia. Osobowe własności transcendentalne –
prawda, dobro i piękno – przyczynują istotę człowieka. Piękno sprawia to, co
łączy duszę z ciałem. Piękno sprawia życie i zmysłowość (zmysły i uczucia).
Życie wpływa bezpośrednio na kształt naszej cielesności. Także zmysłowość
kształtuje narządy cielesne. Za stronę materialną cielesności odpowiadają
pozostałe własności transcendentalne – jedność, odrębność i realność (res).
Dlatego uważamy, że ciało człowieka zostało sprawione przez piękno i życie.
Materialność lub fizyczność ciała jest tylko dopełnieniem.
W kobiecym ciele
widać oddziaływanie piękna i życia. Można powiedzieć, że to właśnie ciało kobiety
objawia piękno i życie. Kobieca cielesność ukazuje nam moc sprawczą piękna,
ukazuje także moc ożywczą życia. Ciało kobiety sprawione i ukształtowane przez
piękno służy darowi życia. Ten dar życia, cała służba życiu są wpisane w
kobiecą cielesność. Kobiece ciało jest pierwszym i najważniejszym środowiskiem
rozwoju życia, a tym samym stawania się piękna. Piękno i życie staja się w
kobiecym ciele. To ciało jest sanktuarium życia i piękna, To nie jest zasługą
przyrody (natury), ani człowieka. Kobiece ciało jest skutkiem działania
osobowego istnienia, które zostało stworzone przez Boga. Kobieca cielesność ma
swoje miejsce w zamyśle Bożym, podobnie jak cielesność mężczyzny. Bóg stworzył
człowieka. Mężczyzną i kobietą stworzył ich. Bóg dał osobowe istnienie zarówno
mężczyźnie jak kobiecie. Bóg sprawił, że osoba ludzka powstaje konkretnie jako
kobieta i mężczyzna. Dzięki temu osoba ludzka ma możliwość połączenia się we
wspólnocie z drugą osobą. Osoba ludzka została stworzona jako byt wspólnotowy i
relacyjny – jako byt dla drugiego. Dlatego ludzka cielesność powstała, aby
można było zrealizować związek wspólnotowy. Ciało mężczyzny i ciało kobiety
dopełniają się, co umożliwia osiągnięcie połączenia. Ale pozwala także na
zrodzenie nowego człowieka, który jest bytem duchowo-cielesnym, czyli
potencjalna osobą. Dlatego w tworzeniu ludzkiej cielesności biorą udział
osobowe własności transcendentalne. Dlatego ludzkie ciało jest kształtowane
przez osobowe piękno.
Ciało kobiety jest
szczególnym miejscem oddziaływania piękna, które splata się z życiem. Ciało
kobiety jest środowiskiem rozwoju i wzrastania osobowego życia człowieka. Tu
nie chodzi już o życie biologiczne (naturalne). W kobiecym ciele poczyna się i
rodzi z niego realny człowiek – żywy i cielesny byt osobowy. Kobiece ciało jest
miejscem rozwoju osobowego bytu. To nie jest tylko płód lub zarodek. To jest
ludzka osoba, choć dostrzegalna tylko w swej cielesności. Ale czyż inne ludzkie
osoby też nie postrzegamy poprzez ich cielesność? Dlatego ciało kobiety możemy nazwać
sanktuarium, gdyż zamieszkuje w nim osoba (człowiek-osoba). Raz zamieszkał
nawet Bóg (Osoba Boska – Syn Boży).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz