Scholastyka uznała
piękno za własność transcendentalną bytu. Pierwszy tę tezę przyjął Bonawentura.
Taka wizja była z pewnością związana z podejściem mistycznym. To mistycy
dostrzegali zawsze znaczącą rolę piękna w życiu człowieka.
Piękno jest
własnością transcendentalną bytu. Jako własność transcendentalna piękno jest
zawarte w istnieniu. Piękno stanowi przejaw istnienia. Istnienie stworzone
przez Boga przyczynuje istotę bytu. Osobowe własności istnienia (prawda, dobro
i piekno) przyczynują duchowość istoty. Prawda przyczynuje rozum (intelekt),
dobro staje się przyczyną woli, zaś piękno sprawia uczucia i życie.
Piękno stanowi
przyczynę naszej zmysłowości. Ludzka zmysłowość nie powstałaby bez udziału
piękna. Bez udziału piękna nie powstałaby cała nasza uczuciowość. Piękno
przyczynuje wszystko, co zmysłowe. Piękno stanowi również przyczynę ludzkiego
życia. Życie jest obrazem piękna. Życie przejawia piękno w ludzkim ciele.
Piękno działa więc w istocie człowieka zarówno jako życie, jak i uczuciowość.
Piękno działa na styku duchowości i cielesności. Piękno kształtuje naszą
zmysłowość i funkcje życiowe. Piękno nadaje osobowy kształt zarówno
zmysłowości, jak i życiu ludzkiemu. Wydaje się, że piękno działa najpierw jako
życie. I to życie kształtuje zarówno cielesność, jak i zmysłowość. Życie bowiem
działa mocą piękna. To życie przyczynowane przez piękno kształtuje cielesność i
zmysłowość.
W kobiecie dominuje
piękno i dobro. To piękno i dobro kształtują osobowość kobiety. To piękno i
dobro sprawiają, że osoba ludzka staje się kobietą. Kobiecość nie jest więc
skutkiem rozwoju biologicznego, ani wychowania kulturowego, jak się dziś
sugeruje. Kobiecość jest przejawem osobowej aktywności istnienia. Kobiecość
jest wyrazem aktywności własności transcendentalnych piękna i dobra. Piękno i
dobro mają przemożną moc działania. Piękno posiada moc sprawiania życia i
uczuć. Piękno kształtuje ludzką uczuciowość. Bez udziału piękna ludzka zmysłowość
i uczuciowość byłyby jedynie skutkiem oddziaływań naturalnych. Bez udziału
piękna człowiek byłby tylko zwykłym zwierzęciem. Mógłby odczuwać tylko tyle, co
zwierzęta. Mógłby odczuwać tylko przyjemności i przykrości cielesne. A przecież
człowiek odczuwa tak wiele.
Zwłaszcza kobieta
przeżywa i odczuwa tak wiele. Kobieta przeżywa wszystko jako piękno i dobro.
Cały świat odczuwa jako piękny i przeżywa jako dobry. Można powiedzieć, że
kobieta jest kapłanką piękna. Kobieta służy pięknu i życiu. Dlatego kobieta
powinna poświęcić się służbie pięknu i życiu. Powinna żyć dla piękna i dla
życia. Kobieta powinna odnaleźć piękno i życie w sobie samej. Musi poczuć
wspaniałą moc piękna i pięknego życia. Kobieta musi doświadczyć upodobania
piękna. Musi się poddać upodobaniu piękna.
Ale do takiego
doświadczenia piękna potrzebny jest kontakt z Bogiem jako źródłem wszelkiego
piękna. Bóg jest źródłem i przyczyną osobowego piękna. W Bogu piękno stanowi
Bożą Chwałę. Boskie Piękno objawia się jako Chwała Boża. Boskie Piękno działa
przy stworzeniu człowieka nadając ludzkiemu istnieniu transcendentalną własność
piękna. To od Boga ludzki byt otrzymuje osobowe własności, które decydują o
charakterze istoty. Dlatego powiemy, że ludzkie piękno (piękno osobowe)
pochodzi od Boga. Osobowe piękno człowieka istnieje i działa pod wpływem Boga.
Jeśli więc chcemy doświadczyć piękna, musimy najpierw otworzyć się na Boga.
Człowiek powinien
odnaleźć piękno najpierw w sobie. Jednak do tego konieczne jest otwarcie się na
Boga. To Bóg w nas działa poprzez osobowe piękno. To Boża łaska wywołuje w nas
aktywność osobowego piękna. Dopiero wtedy pojawia się w nas upodobanie jako
bezpośrednie oddziaływanie piękna. Upodobanie piękna ożywia naszą cielesność i
zmysłowość. Upodobanie piękna ożywia ciało i uczucia. Wówczas wzmaga się w nas
życie oraz rodzi się uczucie radości. Piękno wywołuje w nas podniecenie, które
obejmuje uczucia i ciało. Doznając piękna czujemy się pobudzeni i podnieceni.
Nasze uczucia rozpalają się ogniem podniecenia. Przeżywamy także wzmożenie
naszego życia. Siły życiowe zaczynają działać, cielesność się rozpala. Wszystko
jest gotowe do daru nowego życia. Ogarnia nas uczucie radości, euforii i
spełnienia. Tak działa piękno. Musimy się nauczyć właściwie przeżywać piękno.
Kobieta jest stworzona
do życia i piękna. Kobieta jest powołana do przeżywania piękna. Kobieta jest
czuła i otwarta na piękno otaczającego świata. Kobieta czuje piękno. Kobieta
czuje i doświadcza piękna życia. Ona bezpośrednio doświadcza i czuje narodziny
nowego życia.
Osobowe piękno
człowieka przemawia poprzez kobietę. Życie kobiety i cała kobiecość jest
obrazem piękna. Dlatego mówimy, że kobiety są piękne. Kobiety są piękne
wewnętrznym pięknem. Chodzi o piękno osobowe. Kobiety muszą zrozumieć, że
piękno jest naprawdę zawarte w nich samych. Kobiety muszą pozwolić ujawnić się
temu pięknu. Muszą pozwolić ujawnić się pięknu osobowemu. Kobieta jest piękna
sama w sobie, nie potrzebuje ozdób i dodatków. Nic tak człowieka nie upiększa
jak własna osoba. Osoba kobiety wyraża się poprzez piękno. Czytamy o tym w
Pieśni nad pieśniami (1,15): - „O jak piękna jesteś, przyjaciółko moja, jak
piękna”. Ale dostrzegali to tylko mistycy – św. Bernard czy św. Bonawentura.
Kobieta musi dziś
odkryć w sobie prawdziwe piękno. Kobieta musi odkryć w sobie piękno życia.
Wciąż dają tego świadectwo nowe matki. Matka najlepiej czuje piękno nowego
życia. Tutaj trzeba poddać się uczuciom. Nie można poszukiwać racjonalizacji i
rozumowych argumentów. Nasze myślenie zbyt często wyprowadza nas na manowce. Wszelkie
zbrodnie przeciwko życiu rodzą się z błędnego myślenia.
Kobieta musi się
poddać własnej czułości i serdeczności. Zwracając się ku nowemu życiu kobieta
powinna się kierować czułością i serdecznością, Kobieta musi tę czułość ukazać
mężczyźnie. Musi przekazać mu tę czułość. Musi nią zarazić mężczyznę i
przekonać go do życia. Nie jest to łatwe. Pomocą i wsparciem jest tutaj łaska
Boża i miłość małżeńska. Nowe życie wymaga miłości i oddania, czułości i
serdeczności. Ale nowe życie daje nam w zamian radość i nadzieję.
Kobieta jest
ukształtowana przez piękno. Ale kobieta zarazem zmierza do piękna. Początkiem i
kresem jest tu osobowe piękno. Początkiem jest dar życia i kresem jest dar
życia. Spełnieniem kobiecości i jej piękna jest najwspanialszy dar życia.
Dopiero wówczas piękno kobiety jaśnieje największym blaskiem. Ten blask piękna
jest najczęściej widoczny na twarzy każdej matki. Ten blask piękna jest
przedstawiony na ikonach Matki Bożej. Matka Boża jest najdoskonalszym odbiciem
i obrazem Boskiego Piękna, czyli Chwały Bożej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz