Umysł.
Umysł jest utożsamiany z rozumem lub intelektem. Ale gdy mówimy o zdolnościach
umysłowych człowieka, to staramy się objąć tym określeniem wszystkie poznawcze
działania naszej duszy. Dlatego św. Augustyn zaliczał do umysłu rozum
(rozumienie poznawcze i myślenie), wiarę i zrozumienie (jako przyjęcie prawdy).
Wydaje się, że właśnie ten szerszy zakres umysłu mamy na uwadze, gdy
przeciwstawiamy go sercu.
Ale w filozofii
personalistycznej również umysłowi (pojętemu jako rozum) przypisujemy
doświadczenie wewnętrzne. Byłaby to wtedy już jakaś mowa umysłu (verbum mentis)
a nie serca (verbum cordis). W tym zakresie przemawia bowiem do nas osobowa
prawda, która wywołuje kontemplację umysłu. Kontemplacja nie jest niczym innym,
jak bezpośrednim doświadczeniem prawdy (Boskiej lub ludzkiej). W kontemplacji
umysł zostaje bezpośrednio dotknięty
przez prawdę i to spotkanie wywołuje akceptację prawdy (jej uznanie).
Dlatego należy stwierdzić, że ludzki umysł nie pracuje wyłącznie na podstawie
doświadczenia zmysłowego, ale jest zdolny przyjąć doświadczenie osobowe. I
dopiero wtedy poznaje w całej pełni osobę ludzką i Boską.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz