Moralność.
Moralność obejmuje osobowe działanie człowieka, które przejawia się na poziomie
ludzkiej natury. Jeżeli naturalne władze człowieka działają w sposób moralny,
jest to ewidentny znak aktywności osoby ludzkiej. Właśnie osoba jest podmiotem
moralnym. To osoba ma podstawy i możliwości do moralnego działania. Natomiast
ludzka natura działa w sposób zróżnicowany (różnorodny). To znaczy, że raz
działa poprawnie, a innym razem nie. Dlatego tylko aktywność osoby może nadać
ludzkiemu działaniu trwałość i pewność moralną, ponieważ działania osoby są
oparte na realności własności transcendentalnych. Działania osobowe wyrastają
bowiem z prawdy, dobra i piękna. Natomiast działanie rozumnej natury człowieka,
czyli naturalne działanie władz duchowych – rozumu, woli i uczuć, oparte są na
wyborze. Ludzki rozum może wybierać pomiędzy prawdą a fałszem. Tak samo wola może
wybierać pomiędzy dobrem a złem, zaś uczucia mogą przeżywać piękno lub
brzydotę. Naturalne działania człowieka nie są więc oparte na jednej zasadzie,
ale obejmują możliwość wyboru pomiędzy przeciwieństwami. Trzeba więc uznać, że
to osoba nadaje ludzkiemu działaniu moralny charakter. Aby człowiek mógł żyć
właściwie, czyli moralnie, musi uruchomić swoją osobową podmiotowość i
aktywność. Tego nie da się jednak dokonać bez pomocy Boga. Dlatego przed
rozpoczęciem życia moralnego człowiek musi najpierw podjąć życie religijne. To
stanowi początek i zasadę ludzkiej moralności. Nie będzie więc moralności bez
udziału Bożej łaski, ponieważ to przyjęcie łaski uruchamia naszą osobę (osobową
podmiotowość).
Moralność nie jest naturalnym działaniem
człowieka. Postępowanie moralne jest działaniem osobowym. Osobowa aktywność
wspiera, umacnia i doskonali działania naturalne. W teologii mówi się, że łaska
doskonali naturę. Tak naprawdę łaska umacnia i doskonali bezpośrednio ludzką
osobę, a ta z kolei doskonali naturę. Taki jest porządek moralnego działania.
Bóg daje łaskę człowiekowi. Łaska uaktywnia ludzką osobę. Wtedy osoba zaczyna
przemawiać przy pomocy mowy serca. Skutki aktywności mowy serca doskonalą
poszczególne władze duchowe. Na koniec dopiero człowiek podejmuje moralne
działanie. Moralność jest więc wyrazem osobowej postawy człowieka. Aby człowiek
mógł podjąć działania moralne, musi rozwinąć własną osobę i osiągnąć
odpowiednią postawę dzięki otwarciu się na Osobę Boską.
Moralne
postępowanie nie jest skutkiem samodoskonalenia się człowieka dzięki wiedzy i
cnocie. Oczywiście człowiek może doskonalić różne swoje zdolności i
umiejętności, ale nie dotyczy to samych aktów moralnych. To nie człowiek
doskonali się moralnie, to Bóg pomaga człowiekowi się doskonalić. Dlatego tak
ważne jest dla moralności życie religijne. Nie ma moralności bez religijności.
Właśnie wychowanie katolickie stawia religijność na pierwszym miejscu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz