Akt moralny.
W etyce mówimy o aktach lub działaniach moralnych. Akt moralny oznacza
pojedyncze działanie moralne. Człowiek dokonuje wielu różnych aktów i działań
moralnych. Mogą to być działania rozumu, woli lub uczuć. Ale zawsze te
działania przypisujemy człowiekowi. Mówimy, że to człowiek działa moralnie,
gdyż wszystkie te działania mają swe źródło w podmiotowości osoby ludzkiej.
Działania moralne są aktami osoby i dlatego są działaniami osobowymi, a nie
tylko naturalnymi (czyli działaniami natury). Osoba działa poprzez naturę i
właśnie takim działaniem jest moralność.
Aktami moralnymi
człowieka są – słowo prawdy, czyn dobra i przeżycie piękna. To znaczy, że nie
wszystkie działania rozumu, woli i uczuć są moralne, właściwie pozytywnie
moralne. Ludzki rozum i wola, a także uczucia, mogą podejmować działania
niemoralne. Rozum może się posługiwać fałszywym słowem, czyli po prostu kłamać
i oszukiwać. Wola zaś może podejmować czyny, które kierują się wyłącznie
korzyścią (interesem) działającej osoby. O takich czynach nie możemy
powiedzieć, że są czynami dobra, czyli czynami bezinteresownymi. Moralne czyny
dobra są zawsze bezinteresowne. Takim najważniejszym czynem moralnym jest
bezinteresowna miłość do drugiego człowieka lub do Boga. Nawet nasze uczucia,
gdy nie doświadczają piękna, zaczynają się podniecać doznaniami przyjemności
proponowanymi przez zmysły. Doznania przyjemności uzależniają nasze uczucia od
siebie. Wówczas nasza uczuciowość podlega uzależnieniu od doznawanych
przyjemności. Jeżeli takie uzależnienie jest bardzo silne, wtedy wpływa na
stwierdzenia rozumu i decyzje woli. Dlatego dla moralności człowieka znaczenie
ma również właściwe przeżywanie uczuć. Uczucia muszą się kierować przeżyciem
osobowego piękna. To osobowe piękno człowieka przejawia się w najbardziej
dostępny sposób jako piękno życia. Życie jest cielesnym obrazem piękna i to ono
pobudza uczuciowość do przeżycia radości i nadziei.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz