Serce.
Serce oznacza pewien zakres ludzkiego doświadczenia. Termin serce jest często
używany w tradycji ludowej i literaturze, natomiast rzadziej jest używamy w
filozofii. Potocznie serce przeciwstawia się umysłowi (rozumowi). Ale w
filozofii personalistycznej powraca sprawa doświadczenia nazywanego mową serce.
Określenie serca odnosi się zatem do tego zakresu duchowości, który obejmuje
zdolności pożądawcze – wolę i uczucia. Jakby po drugiej stronie duchowości mamy
umysł, który obejmuje zdolność rozumowego poznania i myślenia.
We wszystkich koncepcjach
etycznych podkreślano udział rozumu, czyli właśnie umysłu. Dopiero w
irracjonalizmie została wyeksponowana rola woli. Ale tam z kolei
zabsolutyzowano wolę jako zasadę człowieka. Również ludzka uczuciowość nie
znajdowała dla siebie właściwego miejsca, bo jeśli była eksponowana na
pierwszym miejscu, to działo się to kosztem rozumu i woli. Wydaje się, że
najtrudniejsze jest zachowanie właściwej proporcji między rolą serca i umysłu.
Oba zakresy ludzkiej duchowości są ważne i potrzebne. Zarówno umysł jak i serce
muszą spełniać swoją rolę w zakresie aktywności człowieka. Umysł posiada swoje
doświadczenie, zaś serce ma swoje. Oba rodzaje doświadczenia i aktywności muszą
się uzupełniać, aby człowiek mógł prawidłowo działać.
Filozofia
personalistyczna przypisuje sercu bardzo ważny zakres doświadczenia
wewnętrznego. Mówimy tutaj o mowie serca. Na przykład prof. Gogacz stosuje
określenie mowy serca do całości wewnętrznego doświadczenia człowieka. Mowa
serca odnosi się w tym ujęciu do bezpośredniego doświadczenia własności
osobowych człowieka. Nazwa mowy serca oznacza więc doświadczenie dokonujące się
całkowicie poza myśleniem i świadomością człowieka. Chodzi tu o pewnego rodzaju
bezpośrednie dotknięcie i oddziaływanie własności osobowych prawdy, dobra i piękna.
Tak rozumiana mowa serca obejmuje we władzach duchowych kontemplację, sumienie
i upodobanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz