Czytając dokumenty Papieskie łatwo możemy zauważyć,
że nauczanie o kobiecie jest jednym z bardziej ciekawych tematów. Ale nie można
oddzielać rozważań o kobiecie od rozważań o mężczyźnie. Papieska antropologia
dotyczy zarówno mężczyzny jak kobiety. Jak zobaczymy dalej na przykładzie
szczegółowych analiz, Papież przedstawia antropologię mężczyzny i kobiety, a
nie jakiegoś ogólnie pojętego człowieka. Być może skłoniła Go do tego lektura
Księgi Rodzaju, od której zawsze rozpoczyna swoje rozważania. Oczywiście w
Papieskim nauczaniu dotyczącym tego tematu znajdziemy zarówno wypowiedzi o
charakterze teologicznym odwołujące się bezpośrednio do tekstu biblijnego, ale
są tam zarazem wypowiedzi o treści antropologicznej. Autor wyciąga bowiem
wnioski antropologiczne z analizy tekstu biblijnego oraz swoje tezy teologiczne
podbudowuje ujęciami filozoficznymi. Wydaje się także, że Papież stara się
pokazać pełną antropologię właśnie na przykładzie mężczyzny i kobiety. Dlatego
podjęcie takiego tematu wydaje się jak najbardziej uzasadnione i właściwe.
W niniejszej pracy podejmiemy analizę
najważniejszych dokumentów dotyczących problematyki antropologicznej.
Przedstawimy wypowiedzi zawarte w cyklu katechez Mężczyzną i niewiastą
stworzył ich (rozdz. 1), dalej w Liście do kobiet Mulieris dignitatem (rozdz.
2) oraz na koniec to, co jest zawarte w dokumentach dotyczących rodziny – w
encyklice Familiaris consortio oraz w Liście do rodzin (rozdz.
3).
Tytuł mojego opracowania wskazuje, że chodzi o
spojrzenie z perspektywy antropologicznej. Chciałabym się tego trzymać, ale
zdaję sobie sprawę, że przy pełniejszym omówieniu zagadnienia mogą się pojawić
również sformułowania o charakterze teologicznym. Postaram się unikać twierdzeń
teologicznych i maksymalnie skupić na problematyce antropologicznej.
Celem pracy jest w pierwszym rzędzie jak najlepsze
zapoznanie się z nauczaniem Papieskim jako obszernym materiałem badawczym.
Dlatego postaramy się zebrać jak najwięcej wypowiedzi na omawiany temat.
Dalszym etapem pracy będzie w miarę pełne zreferowanie podjętej problematyki
oraz wydobycie ogólnych sformułowań, które mogłyby być podstawą do dalszych
rozważań albo mogłyby być przydatne w innych dziedzinach humanistycznych, np. w
pedagogice i wychowaniu młodzieży.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz