Co pozwala nam zachować godność?
Co pozwala nam zachować
godność? Tym, co naprawdę strzeże naszej godności jest moralność i religijność.
Jedynie działania moralne pozwalają nam zachować własną godność oraz chronić
godność bliskich nam osób. Natomiast religijność pozwala nam powrócić na drogę
moralności, jeśli się gdzieś pogubimy.
Dlatego odwoływanie się do
praw człowieka lub praw obywatelskich ma niewiele wspólnego z osobową
godnością, jeśli nie jest poparte działaniami moralnymi i religijnymi. Tym
bardziej, że ustanowienie tych praw jest dziełem ludzkiego umysłu, który
kieruje się bardziej myśleniem niż poznaniem. Wystarczy zobaczyć, co dzieje się
z tak ochoczo postulowaną wolnością człowieka. Wolność słowa doprowadziła nas
do głoszenia dowolnych poglądów, co wprowadza kompletny zamęt poznawczy i nie
można dotrzeć do prawdziwej realności, gdyż każdy chce mieć swój własny pogląd.
Z kolei wolność sumienia spowodowała całkowitą dowolność postępowania, gdyż
każdy człowiek uważa się za pana i władcę swoich działań i inni nie powinni się
wtrącać do tego, jak postępuje.
Niestety takie rozumienie
wolności spycha człowieka w sferę możliwości. Wolność pojmowana jako możliwość
dowolnego działania i postępowania zabija naszą ludzką realność. Źródłem
realności jest w człowieku jego osoba, która stanowi podmiotowość istnienia.
Dopiero z tej perspektywy poznawczej (a nie pomyślanej) wolność człowieka jawi
się jako moc czynienia dobra, a nie możliwość dowolnego działania. Ta moc
zawarta jest w osobie i przejawia się właśnie jako moralność (postępowanie
moralne) oraz jako religijność (kult religijny). Toteż moralność i religijność
stanowią w człowieku wyraz aktywnej realności jego osoby.
Natomiast wolność pojmowana
jako możliwość jest tworem i pomysłem naszej świadomości, czyli myślącego
umysłu. Świadomość sama w sobie stanowi sferę intencjonalną, czyli taki zbiór
lub konglomerat możliwości. Ale na tym zbiorowisku możliwości nie da się
zbudować czegoś realnego. Realność musi mieć przyczynę w pełni realną. Dlatego
przyczyną realności jest w człowieku stworzony akt istnienia. Osoba stanowi
podmiotowość takiego istnienia. To znaczy, że wyznaczają ją i określają własności
istnieniowe prawdy, dobra i piękna. Te własności (zwane potocznie
transcendentaliami) stanowią aktywne moce realne, które zapewniają nam
działania moralne i religijne. Nie ma osobowej godności bez czynów moralnych i
religijnych. Żadne rozwijanie przeróżnych możliwości działania nie jest w
stanie przywrócić nam ani zachować naszej godności, gdyż godność osobowa
człowieka jest podstawą całej naszej realności. Jeśli chcemy budować własną
realność, to musimy zadbać o godność, bo tylko godność pozwala nam rozwijać się
realnie (realizować) na poziomie naszej ludzkiej natury. Inaczej popadamy w
otchłań możliwości. A z możliwości będzie wynikała kolejna możliwość i tak w
nieskończoność.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz