9 sierpnia 2016

Podstawowy zestaw osobowy (8)



(8) Jak możemy się spotkać z drugą osobą?


Jak możemy się spotkać z drugą osobą? Z drugą osobą możemy się spotkać dzięki moralności. Takie spotkanie dokonuje się poprzez działania moralne (akty lub czyny osobowe). Tylko działania moralne dotyczą bezpośrednio naszej osoby. Wszystkie inne poczynania nie odnoszą się do osoby, lecz krążą wokół niej. Możemy próbować kontaktować się z czyjąś cielesnością poprzez działania cielesne, ale to z pewnością nie gwarantuje nam dotarcia do samej osoby. Nawet kontakt mentalny lub umysłowy, kiedy rozmawiamy o ulubionych książkach lub filmach, nie stanowi jeszcze spotkania osobowego. Prawdziwe spotkanie osobowe dokonuje się w osobowych aktach wiary, miłości i nadziei. Z naszej strony muszą to być działania biorące swój początek z aktywności osobowej prawdy, dobra i piękna.

Działania osobowe są naszym darem dla drugiej osoby. Kiedy chcemy spotkać się z drugą osobą, wtedy musimy obdarzyć ją tym, co w nas jest osobowe. Musimy jej dać słowo prawdy (jako wiarę) albo czyn dobra (jako miłość) albo przeżycie piękna i życia (jako nadzieję). Jeżeli zabraknie tych osobowych darów, to nie ma mowy o żadnym osobowym spotkaniu. Samo przebywanie razem nie musi być osobowym spotkaniem. Na co dzień spotykamy się z ludźmi na poziomie cielesnym i duchowym. Tak naprawdę raczej trudno jest nawiązać relacje osobowe, bo to wymaga pełnego zaangażowania się. To wymaga prowadzenia przez nas życia osobowego. To wymaga z naszej strony daru bezinteresownego, a przecież nie tak chętnie obdarzamy innych swoją osobą. Najczęściej niewiele wiemy nawet o własnej osobie. Dlatego można zaryzykować stwierdzenie, że pełne oddanie osobowe zdarza się raz w życiu, gdy decydujemy się obdarzyć kogoś miłością małżeńską na całe życie. Żeby połączyć się z drugą osobą konieczne jest całkowite oddanie się. To jest dar na całe życie. Nie sposób powtarzać takiego spotkania z każdą napotkaną osobą.

Jan Paweł II powtarzał, że człowiek spełnia się w całkowitym oddaniu siebie, gdyż w takim pełnym oddaniu wypełnia się osobowa godność człowieka. To jest gotowość do poświęcenia się i służenia danej osobie do końca życia. Osoba jest bowiem powołana do służby. Ale to powinna być służba godności człowieka. Służenie godności znajduje swoje spełnienie w moralności i religijności. Współczesny człowiek ulega złudzeniom, że służy innym ludziom dzięki rozwojowi możliwości technicznych. W całym tym zamęcie kulturowym i naukowym nie widzimy już prawdziwej realności i dlatego zadawalamy się samymi możliwościami.

Nie wiemy już, czym jest rozmowa z drugą osobą, gdyż nie cenimy zupełnie słowa prawdy i wiary w słowo. Zachwycamy się natomiast nieograniczonymi możliwościami pogadania sobie z różnymi ludźmi (wpadnij na chat’ę, to sobie pogadamy). Nie zdajemy sobie sprawy, bo nie mamy takiej potrzeby, że tak naprawdę czegoś więcej o życiu możemy się dowiedzieć z jednej istotnej rozmowy z kimś mądrym, a ta cała gadanina i tak idzie na marne. Człowieku! Nawet nie wiesz, jak łatwo zmarnować sobie życie żyjąc złudzeniami. Życie jest trudne. Uczciwe życie jest trudne. Życie osobowe jest bardzo trudne. Ale trzeba pamiętać, że to jest trudne dobro (bonum arduum). Dlatego to trudne życie jest takie cenne i wspaniałe.

Buber pokazał nam, że prawdziwa rozmowa odbywa się pomiędzy osobami. To właśnie osoba ludzka jest dialogiczna, gdyż osoba posługuje się słowem. Osoba przemawia do osoby dzięki słowu prawdy. Słowo, które niesie ze sobą prawdę, domaga się wypowiedzenia. Na tym polega dialogiczna komunikacja między osobami. Osoba przemawia do osoby w słowie prawdy. Osoba zna bowiem prawdę. Ona nie zna logiki i gramatyki języka, gdyż posługuje się mową, a nie językiem. Osobowa mowa wyraża zawsze prawdę. To jest właśnie słowo prawdy. Słowo prawdy stanowi dar osoby. Osoba daje słowo drugiej osobie. Takie słowo jest zarazem przyrzeczeniem.

Nie można przeżyć dobrego życia bez moralności i religijności. Jak wynika z tego, co powiedzieliśmy do tej pory, takie dobre życie jest życiem rodzinnym. Dlatego powinniśmy dbać przede wszystkim o życie rodzinne. Wszystko inne ma znaczenie drugorzędne. Życie rodzinne jest najważniejsze, bo tam właśnie odbywa się nieustanne spotkanie osobowe dwojga ludzi – kobiety i mężczyzny. To przy założeniu rodziny następuje pełne spotkanie dwóch osób. Osoba mężczyzny może się połączyć z osobą kobiety, ponieważ te dwie osoby dopełniają się nawzajem. Tylko osoba kobiety i osoba mężczyzny mogą się spełniać we wzajemnym oddaniu, gdyż się dopełniają. Wzajemne dopełnienie się obu osób staje się wspaniałym spełnieniem, które owocuje wcieleniem następnych osób – narodzonych dzieci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz