Słownik
osobowej
aktywności
1) Osoba – stanowi osobową podmiotowość
istnienia. Osoba jest stwarzana bezpośrednio przez Boga.
2) Osobowa realność – czymś najbardziej
realnym w człowieku jest osoba, która stanowi osobową podmiotowość istnienia.
Dlatego cała moc sprawcza ludzkiego bytu jest skupiona i zawarta w osobie. To
osoba przyczynuje wyposażenie istotowej możności człowieka. Osoba ze swoimi
własnościami odpowiada za wyposażenie duchowości człowieka, czyli sprawia
duchowe władze człowieka.
3) Osobowa podmiotowość – jest zawarta w
akcie istnienia urealniającym byt człowieka. Jest to podmiotowość sprawcza
posiadająca realną moc sprawiania i poruszania, czyli aktywizacji władz
duchowych. Osobowa podmiotowość stanowi źródło wszelkiej duchowej aktywności
człowieka. To stamtąd nasze władze duchowe otrzymują impuls do realnego
działania. Osobowa podmiotowość jest wyposażona we własności osobowe prawdy,
dobra i piękna.
4) Osobowe własności transcendentalne –
są to własności istnienia. Stanowią one wyposażenie stwarzanego przez Boga aktu
istnienia i dlatego posiadają rzeczywistą moc sprawczą, która staje się
przyczyną realnego wyposażenia władz duchowych wraz z ich głównym działaniem.
5) Aktywność osobowych własności
istnienia (1) – pochodzi bezpośrednio od Boga. W akcie stwórczym własności te
otrzymują zadanie przyczynowania duchowego wyposażenia natury człowieka (czyli
istoty – możności istotowej). To dzięki ich sprawczej mocy, którą mają od Boga,
powstają duchowe władze człowieka. Sprawcza moc własności osobowych przenika
(emanuje?) w sferę możnościową tworząc tam i organizując władze duszy (potentiae animae), czyli zdolności do
działania. Władze duchowe mogą dzięki temu odbierać akty osobowe płynące do
nich z własności osobowych.
6) Aktywność osobowych własności
istnienia (2) – już po stworzeniu człowieka ta aktywność zależy również od
relacji osobowych nawiązywanych z Bogiem i jego Świętymi. Gdy nasza osoba
nawiązuje takie relacje dzięki posiadanym własnościom osobowym prawdy, dobra i
piękna, wtedy moc sprawcza tych własności uaktywnia się i rozchodzi w postaci
aktów osobowych kontemplacji, sumienia i upodobania.
7) Osobowe relacje najlepiej zostały
przedstawione przez Gogacza. Są to relacje, które łączą i wiążą miedzy sobą
dwie różne osoby. Relacje te są zapodmiotowane we własnościach osobowych
istnienia i łączą miedzy sobą analogiczne własności transcendentalne. Gogacz
wyróżnił trzy takie relacje. Relacja miłości wiąże ze sobą własności dobra
dwóch bytów osobowych. Relacja wiary łączy ze sobą własności prawdy, zaś
relacja nadziei łączy własności piękna. Mamy więc do czynienia z trzema
relacjami osobowymi analogicznie do wyróżnionych trzech własności osobowych
prawdy, dobra i piękna. Gdy te relacje zostaną nawiązane, wtedy dokonuje się
przepływ mocy sprawczej i zostają uruchomione akty osobowe odpowiednie dla
każdej z własności. Gdy zostanie nawiązana relacja wiary, wtedy uaktywnia się
nasza własność prawdy i podejmuje ona akty kontemplacji, czyli jakby przesyła
aktywność realnej prawdy do władzy rozumu (intelektu). To powoduje powstanie w
umyśle człowieka realnej pobudki do działania w postaci słowa prawdy. Gdy zaś
zostanie nawiązana relacja miłości, wtedy uaktywnia się osobowa własność dobra,
co powoduje pojawienie się aktów sumienia, które docierają do naszej woli i
wywołują w niej czyny dobra, czyli miłosne działania, które popychają wolę do
pragnienia osobowego dobra. Można powiedzieć, że akty sumienia pobudzają naszą
wolę do realnego działania, które polega na chceniu i pragnieniu dobra. Inaczej
wola może być skłonna do używania przyjemności lub kierowania się pomysłami
naszego rozumu. Mamy wreszcie akty upodobania. Gdy zostanie nawiązana z inną
osobą relacja nadziei, wtedy uaktywnia się własność osobowa piękna, która
przesyła akty upodobania oddziałujące na naszą władzę uczuciową, co sprawia, że
w uczuciowości pojawiają się przeżycia piękna, które stanowią dla niej
bezpośrednią fascynację życiem. Nasza uczuciowość pod wpływem aktów upodobania
zostaje nastawiona na pożądliwość życia, co objawia się tym, że człowiek jest
otwarty na samo ludzkie życie i przekazywanie tego życia dalej. Bez takiej
fascynacji życiem nasza uczuciowość może być skazana na podążanie za
przyjemnościami ukazywanymi przez zmysły, co prowadzi prostą drogą do
uzależnienia się od przyjemnych doznań.
8) Osobowe akty – jak już pokazywaliśmy,
istnieją trzy akty osobowe biorące początek ze sprawczej mocy własności
osobowych prawdy, dobra i piękna. Są to akty kontemplacji, sumienia oraz
upodobania. Można przyjąć, że te akty łączą naszą osobę z duchowością ludzkiej
natury człowieka. Bez łączności, jaką zapewniają akty osobowe ludzka natura
pozostaje w oderwaniu od osoby i działa wtedy jakby „na własną rękę”, czyli
zupełnie niezależnie od osoby. Teologia podpowiada nam, ze jest to działanie
upadłej natury. Dlatego naszym władzom duchowym należy przywrócić łączność z
podmiotowością osoby. Temu właśnie mają służyć osobowe akty kontemplacji,
sumienia i upodobania.
9) Osobowe działanie ludzkiej natury –
Żeby natura mogła podejmować osobowe działania, musi mieć bezpośredni kontakt z
osobą (podmiotowością osobową). Ten związek polega na przyjmowaniu osobowych
aktów pochodzących z podmiotowości istnienia. W ten sposób nasza duchowa natura
powinna się poddać osobowej aktywności własności prawdy, dobra i piękna. Gdy
władze duchowe przyjmą oddziaływanie aktów osobowych kontemplacji, sumienia i
upodobania, wtedy dopiero pojawiają się w nich osobowe pobudki i skłonności do
działania. Nasz intelekt musi przyjąć słowo prawdy, żeby mógł podejmować
osobowe działanie, jakim jest mówienie prawdy. Z kolei wola musi przyjąć od
sumienia czyn dobra, żeby mogła skłaniać się bezpośrednio i pragnąć osobowego
dobra. Natomiast uczuciowość musi przyjąć od aktów upodobania przeżycie piękna,
które prowadzi bezpośrednio do fascynacji życiem, co sprawia, że uczuciowość
jest zdolna podejmować przeżycia radości i nadziei na nowe życie. Wszystko to
sprawia, że naszą duchową naturę, czyli władze duchowe, stać na działania
osobowe skierowane wprost do osobowej podmiotowości człowieka, a przez to
chroniące ludzką osobę. Bez tej osobowej łączności nasza duchowa natura jest
skazana na samorodność działań, czyli na działania zupełnie dowolne. Natura
sama w sobie posiada jedynie możliwości do działania, dlatego potrzebuje
odpowiedniego wsparcia i wzmocnienia. Jeśli brakuje takiego osobowego wsparcia,
to wówczas władze naturalne poszukują jakiejś innej łączności z czymkolwiek
realnym. Na ogół kończy się to odniesieniem do doświadczenia zmysłowego, które
stanowi poznanie właściwości cielesnych posiadających ograniczony zakres
realności, gdyż według nomenklatury Arystotelesowskiej posiadają status
przypadłości. Zatem cała działalność natury opiera się wtedy na pozornej
realności (niesamoistnej) tego, co materialne i cielesne, a nie na prawdziwej
realności własności istnienia. Człowiek zostaje wówczas sprowadzony do
cielesnego naturalizmu, czyli jest określany jako myślące zwierzę. A gdy nie
chcemy poddawać się takim ograniczeniom realności, lecz pragniemy wznieść się
gdzieś wyżej, wtedy trafiamy do świata idealnego, jaki proponuje nam myślenie.
Myślenie powstało bowiem z negacji realności i stara się stworzyć dla siebie
własny świat intencjonalny. Na ogół myślenie wykorzystuje do tego wszelki
możliwy do pomyślenia materiał poznawczy, lecz interpretuje go po swojemu
całkiem dowolnie. W ten sposób myślenie odkrywa przed nami świat możliwości,
który dla człowieka pozbawionego osobowej realności wydaje się być całkiem
ciekawym, a już na pewno łatwym i przyjemnym. Tak naprawdę dla naszej osoby
jest to świat nieprzyjazny a nawet zgubny, gdyż możemy w nim całkiem zagubić
własną osobę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz