Analizując
przedstawione powyżej koncepcje osoby nasuwa się ciekawy wniosek. Otóż zarówno
Buber i Levinas, jak i Gogacz wiążą koncepcję osoby z obecnością.
Dla
Levinasa osoba (czyli jego twarz) jest żywą obecnością. Osoba nie jest
przedmiotem poznania i wiedzy. Według niego osoba (twarz) ukazuje się
bezpośrednio, czyli bez pośrednictwa poznania (i myślenia). Takim bezpośrednim
przejawianiem się jest mowa. Mówić to stawać się obecnym lub uobecniać się.
Mowa jest więc obecnością osoby. Przemawiając osoba zaprasza nas do relacji
oraz do obecności. Osoba jest obecnością i dlatego jest obecna w swoim
ukazywaniu się.
Zobaczmy
teraz jak obecność rozumie i przedstawia Gogacz. Trzeba odróżnić istnienie
osoby od jej działania. Mamy do czynienia z dwoma poziomami – istnieniowym,
związanym ze sposobem bytowania oraz istotowym, związanym ze sposobem poznania
i działania. Poziom istnienia określa charakter i sposób bytowania, zaś poziom
istotowy wyznacza sposób i charakter działania. Osoba według Gogacza bytuje na
sposób obecności. Obecność stanowi jej sposób bytowania. Bytując osoby
jednocześnie uobecniają się sobie nawzajem. To uobecnianie dokonuje się poprzez
relacje osobowe. To właśnie nawiązane relacje stanowią osobową obecność. Można
więc powiedzieć, że obecność to relacje osobowe łączącą dwie osoby. Osoba
ukazuje się zatem poprzez relacje, ale wydaje się, że w tym ukazywaniu się jest
sama obecna. Osoba jest bowiem podmiotem relacji osobowych. Obecność to łącząca
dwa byty osobowe więzi miłości, wiary i nadziei. Stąd dla Gogacza obecność ma
postać miłości łączącej osoby oraz postać wiary i nadziei. Obecność spełnia się
w powiązaniach między osobami.
Można
stwierdzić, że Levinas dokonuje bardziej radykalnego utożsamienia osoby (twarzy
– w jego terminologii) z obecnością. Jeśli jednak założyć, że twarz stanowi sam
przejaw osoby, to wówczas możemy przyjąć, że osoba ukazuje się na zasadzie
obecności. Natomiast Gogacz utożsamia obecność ze sposobem bytowania osoby. Ale
twierdzi zarazem, że osoba ukazuje się poprzez relacje, które u niego stanowią
postać obecności. Można więc także w tym przypadku powiedzieć, że osoba ukazuje
się i objawia na zasadzie obecności.
Dlatego
nasuwa się wniosek, że osoba objawia się jako obecność, a nie naoczność.
Doświadczamy więc osoby na zasadzie obecności. Byłoby to całkiem bezpośrednie
doświadczenie, które nie posługuje się ani poznaniem, ani wiedzą. Obecność
wykracza bowiem poza wszelkie kategorie poznawcze. Obecność oznacza, że osoba
jest obecna w samym swoim ukazywaniu się. Nie zobaczymy więc osoby, ani nie
możemy jej ująć na sposób naoczności, ani na sposób czysto pojęciowy
(pomyślany). A jednak Levinas uważa, że jest ona żywą obecnością. Osoba po
prostu jest i istnieje, i my to wiemy albo może wierzymy w jej istnienie.
Oczywiście doświadczamy osoby przede wszystkim w osobowej miłości. Osobowa
obecność rodzi więc wiarę, miłość i nadzieję. Doświadczając osobowej obecności
wierzymy w tę osobę oraz miłujemy tę osobę.
Nasza
osobowa podmiotowość istnienia, czyli nasza egzystencja, objawia się jako
obecność. Świat zewnętrzy przedstawiamy sobie przy pomocy naoczności, ale
egzystencji (osobowego sposobu bytowania) doświadczamy dzięki obecności.
Obecność stanowi zatem szczególny sposób doświadczenia bez pośrednictwa
kategorii poznawczych. Nie jesteśmy w stanie unaocznić sobie ani własnej osoby,
ani osoby drugiego człowieka, a tym bardziej Osoby Boskiej. Jednak
doświadczenie obecności jest silniejsze niż wszelka naoczność, gdyż ono ogarnia
samą przyczynę realności (akt istnienia).
Gogacz
twierdzi, że osoba uobecnia się dla nas poprzez relacje osobowe. Są to według
niego relacje istnieniowe, które łączą między sobą własności osobowe istnienia,
czyli prawdę, dobro i piękno. Nawiązanie tych relacji wiary, miłości i nadziei
sprawia właśnie uobecnianie się jednej osoby dla drugiej. Doświadczamy na
przykład obecności Boga (Osoby Boskiej), gdy nawiąże On z nami relacje osobowe.
Właśnie dzięki temu możemy mówić o obecności Boga w człowieku. Nasza osoba
uzyskuje wówczas potężną moc sprawczą, dzięki czemu nasze władze duchowe mogą
działać w sposób osobowy (nadprzyrodzony).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz