Przyjemność.
Przyjemność jest doznaniem cielesnym. Przyjemność pojawia się na poziomie
zmysłowym. Jeśli nasze zmysły doświadczają podniet cielesnych, wtedy pojawia
się odczucie przyjemności. Przyjemne jest to, co odpowiednie dla naszych
zmysłów, a co następnie jest odczuwane jako zadowolenie cielesności.
Przyjemność jest więc zawiązana z doświadczeniem zmysłowym. Przyjemność lub
przykrość jest wyrazem realnego kontaktu cielesnego z rzeczami cielesnymi.
Przyjemne jest dla nas smaczne jedzenie, ciepły klimat, ładny dom, wygodne
ubranie albo ulubiona muzyka. Ale już na przykład człowieka nie oceniamy w tych
kategoriach. Powiemy, że człowiek jest dobry, mądry lub ładny, jednak bardzo
rzadko mówimy, że jest przyjemny. Nawet tutaj przyjemność odnosi się do
doznania zmysłowego. Możemy powiedzieć, że dziecko przyjemnie pachnie.
Przyjemne jest to,
co zadowala nasze zmysły. Oczywiście zmysłowe zadowolenie przenosi się w
jakiejś mierze na nasze uczucia. Zmysły są bowiem powiązane z uczuciami. Ale
wówczas zmysły narzucają własne doznania naszym uczuciom. Trzeba pamiętać, że
uczucia posiadają własny przedmiot. Jest nim własność piękna, przejawiająca się
również na poziomie cielesnym. Trzeba też wiedzieć, że piękno oddziałujące na
uczucia wywołuje przeżycie radości i nadziei, a nie jakieś doznanie
przyjemności. Niekiedy jednak posuwamy się jeszcze dalej, gdyż uważamy, że
doznawane przyjemności zadawalają nasz rozum i wolę. Jeśli tak się dzieje, to
znaczy, że zagubiliśmy sens rozumnego działania. Rozum i wola nie mogą się
poddawać zmysłowym doznaniom, bo jeśli te duchowe władze zaczną kierować się
doznaniami zmysłowymi lub cielesnymi, to utracą całą swoją doskonałość. Rozum i
wola powinny kierować się wyłącznie prawdą i dobrem jako własnościami duchowymi
i osobowymi zawartymi w ludzkiej egzystencji. Oczywiście możemy i powinniśmy
rozwijać i doskonalić nasze zmysły i ich doznania. Ale pamiętajmy, że takie
postępowanie służy jedynie nasze cielesności. Musimy dbać o nasze ciało, musimy
dbać o zdrowie ciała, musimy wreszcie dbać o własne życie, ale to nie powinno
się stawać jedynym celem rozwoju człowieka. Człowiek przede wszystkim powinien
żyć życiem osobowym i duchowym. I to jest najważniejszy cel rozwoju człowieka.
Temu właśnie służy rozwój duchowy i moralny człowieka. Ten rozwój musi być
oparty na wewnętrznym doświadczeniu mowy serca. Nie można sprowadzać rozwoju
duchowego i moralnego człowieka do przeżywania przyjemności, bo jest to
całkowite spłaszczenie głębi człowieczeństwa. Człowiek jest osoba i powinien
żyć w sposób osobowy. Człowiek nie może żyć jak zwierzęta, które kierują się
jedynie przyjemnością, a uciekają od przykrości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz