Człowiek.
Funkcjonują dzisiaj dwie przeciwstawne filozofie człowieka. Pierwszą jest
teoria naturalistyczna. Odwołuje się ona do pojęcia ludzkiej natury. Ludzka
natura jest traktowana jako cząstka szerszej natury świata (przyrody). W tym
ujęciu człowiek powstał w wyniku procesu ewolucji materii stanowiącej tworzywo
świata. Człowiek jest uważany za najdoskonalszy etap rozwoju ewolucyjnego. W
związku z tym rozumność człowieka powstała na skutek rozwoju biologicznego
organizmu. Natomiast sam człowiek rozwija się dalej dzięki działalności
kulturalnej tworząc w ten sposób swój własny świat duchowy. Kultura stanowi
jedyną sferę duchową dla człowieka. Kultura powstaje dzięki myśleniu i stanowi
utrwalenie różnych sposobów ludzkiego myślenia. Cała ta teoria ma być naukowym
wyjaśnieniem ludzkiego bytu.
Istnieje również
druga teoria człowieka, którą można nazwać personalistyczną. Odwołuje się ona
do pojęcia osoby. Człowiek jest osobą, która pochodzi bezpośrednio od Boga.
Ludzka osoba została stworzona przez Boga. Biblia mówi, że Bóg stworzył
człowieka na swój obraz i podobieństwo. Osoba ludzka stanowi podmiotowość
istnienia. Bóg jest pojmowany jako Czyste Istnienie, dlatego może stwarzać
osobowe istnienie człowieka. Dopiero stworzona osoba jako realność i aktywność
istnienia przyczynuje z kolei ludzką naturę, zarówno duchową (rozumną) jak i
cielesną (życie). Dlatego rozumna natura człowieka jest sprawiana przez osobowe
własności zawarte w istnieniu. Na powstanie oraz postać natury rozumnej mają
wpływ także przyczyny zewnętrzne, czyli byty inteligentne – aniołowie. Rozumna
natura nie jest więc wynikiem procesu ewolucyjnego, ale skutkiem działania
zasad wewnętrznych oraz przyczyn zewnętrznych. Jest to wyjaśnienie
metafizyczne. Ludzkie życie nie jest zatem przystosowaniem się do środowiska,
ale uaktywnieniem się różnych sił i zdolności zawartych w osobie i naturze
człowieka.
Osoba zapewnia
człowiekowi doskonałe działanie, jednak natura może działać raz dobrze, a raz
źle. Jeśli człowiek żyje wyłącznie na zasadzie swojej natury, to pozostaje w
ciągłym dylemacie, w jakimś rozdarciu pomiędzy prawdą i fałszem, dobrem i złem,
pięknem i brzydotą. Człowiek musi mieć jasny cel w swoim życiu, do którego
będzie zmierzał. Tym celem powinno być osobowe spełnienie poprzez religijność i
moralność. Aby jednak ożywić w człowieku aktywność osoby, potrzebna jest łaska
Boża, czyli nadprzyrodzona opieka Boga.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz